Диагнозата високо кръвно налягане често идва като неприятна изненада и налага промени в начина на живот. Освен медикаментозното лечение, ключова роля за контрола на състоянието играят храненето и ежедневните навици, които оказват съществено влияние върху сърдечното здраве.
Какво да ограничите
Вероятно вече знаете какво включва това - редовна кардио активност и ограничаване на преработените меса, солените храни, пърженото и газираните напитки.
Ако имате високо кръвно налягане или се стремите да го поддържате в здравословни граници, вероятно сте чували за диетата DASH. Тя е разработена въз основа на изследвания, финансирани от Националните здравни институти, с цел да се установи кои хранителни навици са най-ефективни за понижаване на кръвното налягане.
Диетата DASH препоръчва хранене, богато на плодове, зеленчуци, пълнозърнести храни, чисти източници на протеин и полезни мазнини. Една от основните промени при преминаване към този режим е намаляването на месото и увеличаването на растителните протеини. Лещата е именно такъв ключов източник, информира Parade.com.
Как консумацията на леща влияе на кръвното налягане
Диетологът Аби Гелман обяснява, че лещата е изключително полезна както за контрол на кръвното налягане, така и за общото здраве на сърцето. Една от основните причини е високото съдържание на фибри.
По думите ѝ храните, богати на фибри, подпомагат сърдечното здраве, като намаляват възпалението. Достатъчният прием на фибри се свързва с по-ниски нива на C-реактивен протеин - показател за възпаление в организма. А по-ниското възпаление означава по-нисък риск от сърдечен удар. Освен това фибрите помагат за понижаване на "лошия" LDL холестерол и на кръвното налягане.
Сърдечно-съдовият диетолог Мелиса Кайола, допълва, че научните изследвания показват, че хранителните режими, богати на растителни протеини като лещата, са свързани с по-нисък риск от високо кръвно налягане и сърдечни заболявания в сравнение с диети, базирани основно на месо.
Растителните храни съдържат фибри, витамини и минерали и са по-бедни на наситени мазнини, които в по-големи количества могат да повишат LDL холестерола. Включването на растителни протеини не само подпомага здравето на сърцето, но е и по-икономично решение.
Що се отнася до директния ефект, лещата не влияе моментално върху кръвното налягане след консумация. Единственият хранителен фактор с бърз ефект е солта, която може да го повиши.
Важно е храненето да е балансирано
Затова е важно да се избягва добавената сол, особено при консервирана леща. За дългосрочен контрол се препоръчва хранене с ниско съдържание на натрий, като Американската сърдечна асоциация съветва приемът му да е под 1500 мг дневно.
При редовна консумация лещата може да има положителен ефект върху кръвното налягане в дългосрочен план. Замяната на месо с леща увеличава приема на фибри, калий и магнезий - всички важни за контрола на кръвното налягане. Въпреки това най-важното остава балансираното и разнообразно хранене.
Добрата новина е, че не е нужно да се отказвате от любимите си храни - достатъчно е да добавите леща към ястия като супи, чили или салати с паста.
Други ползи за здравето от лещата
Добавянето на леща към менюто носи ползи за целия организъм. Освен за сърцето, тя е полезна и за храносмилателната система и мозъка.
Изследвания показват, че фибрите в лещата подпомагат развитието на полезните бактерии в червата, намаляват възпалението и подпомагат контрола на теглото. Освен това комбинацията от фибри, антиоксиданти, протеин и фолиева киселина може да намали възпалението в мозъка и дори да понижи риска от болестта на Алцхаймер.
Лещата също така помага за поддържане на стабилни нива на кръвната захар, което допринася за равномерна енергия и по-добро настроение. Благодарение на съдържанието на протеини и фибри тя засища за по-дълго.
Освен всичко това, лещата и бобовите култури като цяло са изключително достъпен и хранителен избор. Ако не се добавя излишна сол при приготвянето им, те са отличен начин да се поддържа цялостното здраве и да се контролира кръвното налягане.
Снимка: Freepik
Една от най-известните индустрии на Грузия е притисната от Русия и Запада
Вижте дома от конопени тухли на Зак Ефрон, който тайно живее в Австралия
Синът на Андре Агаси и Щефи Граф стана неочаквана звезда на „Ролан Гарос“
Шотев: Спирането на оръжието за Украйна е димка
Пациент премина през каротидна ендартеректомия при запазено съзнание в УМБАЛ „Лозенец“
Как се развива острата психотична реакция след употреба на ЛСД?
Принципи на противораковата терапия
Психология за родители: Кожа до кожа – защо телесният контакт е първият език на сигурността за бебето
Как се е появил полът: AI моделира интимния живот на първите животни на Земята
Нова генна терапия за аутизъм показва обещаващи резултати
Лунен метеорит разкрива историята на три древни сблъсъка
Могат ли милион сателита с AI да предизвикат хаос в орбита? Мъск не мисли така
Прецедент: Цял континент разреши шофиране след употреба на марихуна
Чудо: Момиче падна от 12-ия етаж и оцеля (ВИДЕО)
Магнитна буря ще удари Земята в петък
Награждават призьорите от Националния литературен конкурс „Този безкраен свят“ във Варна
Над 250 участници се включиха в Националния форум на социалните услуги край Варна
SpaceX пише история с рекордно IPO и набрани 75 млрд. долара
Отмяната на атаката на САЩ срещу Иран окрили щатските индекси
Кадър на деня за 11 юни
Световното първенство по футбол не оправдава очакванията на туристическия сектор в САЩ