Европейската комисия наложи допълнителни мита до 38% върху вноса на електрически коли от Китай. Мярката влиза в сила от 4 юли. Пекин предупреди, че митата ще предизвикат "търговска война". Очаква се след мярката Китай да търси възможност за разполагане на заводите си в Европа.
"Най-вероятно ще се стигне до увеличаване на цените, което ще има негативен ефект както върху крайния потребител, така и върху всеки един, който е засегнат в търговската верига. Европейската икономика се стреми да защити своите производствени продукти, осъществявайки увеличаване на митата на продукти, които имат прекомерен импорт, играещи роля на заместващи такива - в случая говорим за електрически автомобили, внасяни от Китай. Когато се осъществи нещо подобно, е логично да има ответна реакция от Китай. Това може да доведе до "търговска война". Само преди няколко месеца САЩ повишиха митата върху електрическите автомобили, произвеждани в Китай, със 100%", коментира финансовият анализатор Климент Робев в предаването "България сутрин".
По думите му само за 4 години броят на електрическите автомобили, произвеждани в Китай, е нараснал десетократно. Робев обясни пред Bulgaria ON AIR, че САЩ искат да запазят своята независимост от китайски продукти. Финансовият анализатор отбеляза, че Китай е на-големият износител на стоки и услуги в света и е добре Европа и Китай да търсят път за сътрудничество.
"Европейците се надяваме, че поради тези мита китайците ще инвестират в заводи. Китайците трябва да си направят сметките. Средната работна заплата в Китай е в пъти по-ниска от тази в Германия. Китай може да лавира и на други пазари, ние сме по-зависими", добави Робев.
Той посочи, че европейските компании, които произвеждат автомобили, буксуват - не могат да произвеждат на ниски цени и да създават качество. Важно е да се търси алтернатива как да се балансира пазарът. Според него субсидиите от страна на държавното правителство към китайските производители изкривяват пазара. Ситуацията е динамична.
"Една трета от колите, които се произвеждат в Германия, се продават в Китай. Втората държава, която със сигурност ще има негативен оттенък върху нейната икономика, е Словакия. Всяка година изнася автомобили на стойност между 4-5 млрд. в Китай", заяви Робев.
Анализаторът е на мнение, че диалогът между унгарския министър-председател Виктор Орбан и Китай е сравнително добър, тъй като се правят сериозни инвестиции от страна на Китай в Унгария.
Робев прогнозира, че най-вероятно автомобилите у нас ще поскъпнат. Ако има сътресения в автомобилния сектор, това може да се отрази и на заетостта в целия континент.
Гледайте целия разговор във видеото.
Вижте къде в София ще спрат водата на 16 декември, вторник
Трамвай дерайлира на столичния площад "Журналист"
Трифонов и редколегията: ПП-ДБ ни мислят за селяни и чалгари ВИДЕО
Още една руска тенисистка смени гражданството си
Старчески петна по кожата – какво представляват и как да се справим с тях?
Щифтово изграждане на зъб – какво представлява и защо е необходимо?
Атеросклерозата – мултисистемно съдово заболяване с неблагоприятни последици
Нов антибиотик срещу полово предавани инфекции одобри FDA
Войната между хора и роботи е точно зад ъгъла, предупреждават експерти
Blue Origin работи по създаването на орбитален център за данни
Част от амазонската тропическа гора вече е частна собственост
На повърхността на луната на Юпитер – Европа, е забелязан гигантски черен „паяк“
Административният съд – Варна е спасил 10 дръвчета рецеклирайки хартия
Бивша служителка на община Варна: Коцев разпространява лъжи по мой адрес
Две села край Варна са без вода днес
Експерт: Бюджетът за 2025 година е подходящ и за 2026 година
Българинът е песимист по природа, не вярва нито в имотното си състояние, нито в благополучието си
Офертата на Tether за Ювентус сблъска новите срещу старите пари
Решенията за лихвите на водещи централни банки ще бъдат във фокуса на инвеститорите
Hilton Sofia и DoubleTree by Hilton Plovdiv Center с общи усилия за първото си благотворително събитие
„Главболгарстрой“ сред ключовите участници в диалог на високо равнище в ЕК за бъдещето на строителния сектор в ЕС