България сутрин

Всеки делник от 9:30 часа
още

Ще плащаме над 2,70 лв. за литър бензин и дизел, горивата ще продължат да поскъпват

Цените няма минат 3 лв. за литър, прогнозира Димитър Хаджидимитров

09.08.2023 | 08:03 Редактор: Елеонора Танева

За две седмици цената на масовия бензин А95 се е увеличила с около 12 стотинки. При пропан-бутана увеличението е по-голямо - над 20 стотинки. 

"Самото увеличение на международните пазари още не се е отразило на колонката при крайния потребител у нас. До края на месеца бензинът и дизелът ще бъдат с цена над 2,70 лв., а пропан-бутанът - над 1,20 лв.", прогнозира в студиото на "България сутрин" Димитър Хаджидимитров от Асоциацията на българските търговци, производители, вносители и превозвачи на горива

При пропан-бутана се отразява връщането на ДДС, което води до увеличение с  24 стотинки. Експертът не очаква цените на горивата да скочат до 3 лв. за литър.

"За да стигнем цени от 3 лв., трябва барелът да стане 100 долара, няма такива индикации. Ако се случи толкова висока цена, други производители се намесват на пазара и цената ще падне", успокои Хаджидимитров.

Пред Bulgaria ON AIR той подчерта, че цените на горивата у нас са по-ниски в сравнение с Гърция заради дерогацията за внос на руски петрол.

"Заради дерогацията "Лукойл" в България продава с 3-4% по-евтино от Гърция или Румъния. Но основната печалба от дерогацията я прибира една компания. Ако "Лукойл" прави печалба от 15 ст. на производство, нормалната е 4-5 ст. Тези 10 ст. може да влизат като данъци в нашия бюджет. Не сме видели още обещаните 500 млн. лв., дано да видим някакви приходи", каза Хаджидимитров.

Той предупреди, че инфраструктурата на "Росенец" е създадена да се ползва от "Лукойл Нефтохим Бургас", защото самите тръби не били пригодени да се ползват от други компании.

Димитър Хаджидимитров заяви също, че след милитаризирането на Черно море цента на застраховките на преминаващите танкери е скочила три пъти. 

"Много компании не искат да правят пренос от Русия към България. Държавата гарантира доставките за 3 месеца. Дори и да стане някакъв проблем в Черно море, ще има време за решение за алтернативен внос. През Босфора забавянето на корабите е неопределено, по-бавно се случват нещата", уточни представителят на Асоциацията на българските търговци, производители, вносители и превозвачи на горива. 

Гледайте целия разговор във видеото.