Геолози разкриха произхода на гигантските вулкани на Марс

В древни времена на "Червената планета" е съществувал специален тип тектоника, подобна на тази на Земята

17.03.2024 | 17:07 Редактор: Толя Стоянова
Геолози разкриха произхода на гигантските вулкани на Марс

Геолози от САЩ и Китай откриха произхода на гигантските вулкани на Марс. Според новото проучване, публикувано в Nature Astronomy, в древни времена на Марс е съществувал специален тип тектоника, подобна на тази, която се е случила на Земята преди три милиарда години. Като цяло се смяташе, че Марс е базалтова планета с една плоча, лишена от типичната за Земята тектоника на плочите, но скорошни изследвания показват, че геоложките процеси може да са се случвали спорадично в древни времена, създавайки изолирани вулканични региони, богати на силициев диоксид. По-голямата част от Марс обаче има относително ниска концентрация на силициев диоксид и се състои главно от базалт.

Планетолозите изложиха хипотеза, според която вертикална тектоника е съществувала на Земята преди около три милиарда години, още преди появата на плочите. Процес, наречен литосферно ексфолиране, накара част от земната кора да потъне дълбоко в мантията, където е била обогатена със силициев диоксид и след това изригва на повърхността чрез вулканична дейност. Подобен механизъм обяснява защо нивата на силициев диоксид са по-високи в марсианските вулкани, отколкото в останалата част на планетата.

Авторите също така отбелязват, че Марс има широк спектър от вулканични структури, като куполи, стратовулкани, калдери и пирокластични щитове, срещащи се в близост до големи (стотици километри в диаметър) басейни в района на Еридания. Тези топографски вдлъбнати басейни, дълбоки 2-4 километра, имат дебелина на земната кора с 10-20 километра по-малка от околната зона и имат отличителни характеристики в структурата на магнитните полета. Това показва, че те могат да представляват преработена кора, която е улегнала в резултат на литосферното разслояване, предаде БГНЕС.

Снимка: Pixabay