Учени предсказаха деменция 15 години преди появата на диагнозата

Индивидите с по-високи нива на протеина GFAP са 2,32 пъти по-склонни да развият болестта

21.02.2024 | 13:12 Редактор: Вяра Димова
Учени предсказаха деменция 15 години преди появата на диагнозата

Китайски учени от шанхайския университет "Фудан" са идентифицирали група от плазмени протеомни маркери, благодарение на които може да се предскаже рискът от деменция 15 години преди болестта да бъде открита. Резултатите от изследването им са публикувани в списание "Nature Aging".

Появата на протеомиката (наука за белтъците и тяхното взаимодействие в живите организми) предлага безпрецедентна възможност за прогнозиране на появата на деменция.

В рамките на изследването екипът от университета е изследвал 52 645 възрастни, живеещи без деменция средно повече от 14 години. Анализирайки данни от 1463 плазмени протеини, учените са установили, че GFAP, NEFL, GDF15 и LTBP2 последователно се свързват с повечето случаи на обща деменция, болестта на Алцхаймер и съдова деменция.

Индивидите с по-високи нива на протеина GFAP са 2,32 пъти по-склонни да развият деменция, според проучването. По-специално, GFAP и LTBP2 са били силно специфични за прогнозиране на деменция, докато GFAP и NEFL са започнали да се променят 15 години преди да бъде поставена диагноза за болестта, предаде "Радио Китай".

Изследователите от "Фудан" описват GFAP като оптимален биомаркер за прогнозиране на деменция. Техният предишен модел за прогнозиране може да предскаже риска от тази болест 10 години предварително с точност от 85%.

Снимка: pixabay