Смисълът от матурите е да се анализира резултатът и да се види как работи системата. Резултатите трябва да бъдат инструмент за усъвършенстване на образователната система, обясни пред Bulgaria ON AIR бившият министър на образованието Сергей Игнатов.
Днес четвъртокласниците полагат тест по "Човекът и обществото", а по стара традиция сред учениците и родителите има голямо напрежение. Сергей Игнатов бе категоричен, че конкурентната среда е вредна, а изкуствената елитарност в нашето образование пречи.
"Основното нещо, което Министерството на образованието трябва да подпомогне, е грижата за учителя. Трябва да има базова заплата и от нея да може да се расте, но тази заплата да не е сегашната. Просперитетът на нашата държава зависи от това българският учител да има равен статут с този на лекарите и юристите", коментира още Игнатов.
Бившият зам.-министър на образованието и директор на 119 СОУ в София Диян Стаматов отбеляза в "България сутрин", че в 4 клас външното оценяване е различно и децата се явяват с много голям ентусиазъм.
"При 7 клас външното оценяване е по-стресиращо, защото от тях се очаква да влязат в по-елитно училище, което създава притеснение. За PISA нашите ученици не се подготвят. Преместват се от една стая в друга и им се казва "Сега ще решите един тест". Нашето оценяване трябва да бъде съвместимо с това, което се предлага от PISA", обясни той.
Според Стаматов от външните оценявания може да се съди за качеството на подготовката и напредъка на самите ученици, което по думите му трябва да определя финансирането на учебните заведения.
"Точките от тестовете не се превръщат в оценки, а остават точки. Второто ново нещо е, че с тези точки може да се кандидатства в математически и природо-математически гимназии", уточни Диян Стаматов.
Aсен Александров, който е директор на 51 СОУ "Елисавета Багряна" в София, сподели пред репортер на Bulgaria ON AIR, че учениците са подготвени и очаква да се представят много добре на днешната матура.
"Опитах да успокоя родителите и учениците, че тези оценки не значат нищо за бъдещето на децата. Успокоявам и учителите - те никога не са били санкционирани или награждавани за по-високи резултати", коментира той.
Началният учител Мария Миразчийска подчерта, че учениците трябва да свикват с явяването на изпити и тестове. Тя обаче е на мнение, че не би трябвало точките от теста да бъдат с еднаква значимост, тъй като трудността на въпросите от предметите е различна.
Кадиров: Зеленски отдавна не е легитимен президент на Украйна
Спират камионите през „Капитан Петко войвода–Орменио“
Защо туристи посещават места на зверства?
Община Царево задейства системата BG Alert
Хранителен режим при Хашимото
Стартират нови национални програми за скрининг на колоректален и цервикален рак
Защо корейското кимчи е полезно за имунната система?
Инфекция с Campylobacter при деца – как да я разпознаем?
Почистването на орбитални отломки може да се превърне в печеливш бизнес
Съоснователят на Neuralink стартира проект, който може да промени човешката еволюция
Роботът Optimus е усвоил бягането, движейки се почти като човек
Открита е уязвимост в механизма за възстановяване на ДНК на раковите клетки
"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Няма опасност за околната среда заради авариралият танкер край Ахтопол
Никола Цолов спечели първия си подиум във Формула 2
Илон Мъск подготвя Starlink Mobile – новият мобилен оператор от космоса
Waymo планира софтуерна сервизна реакция заради инциденти с училищни автобуси
Volkswagen планира инвестиции за 160 млрд. евро до 2030 г.
Scope Ratings потвърди кредитния рейтинг на България А- със стабилна перспектива