Гише на пътника на летище София

Гишето ще работи един път в месеца

20.12.2015 | 16:13 Редактор: Кремена Кръстева
Гише на пътника на летище София

Най-недоволни от полетите са пътниците от Италия, Белгия, Франция и Полша. Българите са на 15 място по оплаквания. Най-често европейците са се сблъскали с отложен или дори изцяло отменен полет, както и загубен или повреден багаж. Много от българите не знаят какви са правата им в такъв случай, показват данните от Европейския потребителски център.

Авиокомпанията при забавяне на полета над два часа трябва да осигури храна, напитки, безплатно телефонно обаждане. При по-дълго закъснение авиокомпанията трябва да осигури и нощувка.

 „Ако самият полет закъснее повече от три часа, тогава пътникът има право на обещетение от 250 до 600 евро. Когато багажът не пристигне на летището, най-напред трябва да подадете оплаквания на гише Рекламации, да попълните протокол, с което да уведомите авиокомпанията за проблема“, каза Игнат Арсенов, директор на Европейският потребителски център.

Създаването на Гишето на пътника ще улесни потребителите при подаването на жалби за проблем с пътуването. На гишето ще отговарят и на запитвания за правата на европейските граждани при пътуване и пазаруване в други страни от ЕС, Исландия и Норвегия, съобщава на интернет-страницата си Европейският потребителски център.

Проверка на телевизия България ON AIR на Терминал 2 на летище София показа, че пътниците често се сблъскват проблеми при пътуването си, но авиокомпаниите компенсират неудобствата.

През 2016 година в Европейския съюз се очаква да бъде приет нов регламент, който ще създаде нови правила при авиопревозите. Авиокомпаниите настояват да се прецизират санкциите спрямо тях при забавени полети, свързани с природни явления. Ще се променят и правилата за пътниците.

 

Броят на хората, пътуващи със самолет се увеличава всяка година. Доклад на  Европейският потребителски център, който има мрежа от 30 центрове в ЕС, Исландия и Норвегия отчита, че през 2014 оплакванията в цялата общност са били 6852, свързани с пътуванията със самолет. От тях 777 са жалбите за изгубен багаж.

До 18 декември 2015 г. Европейският потребителски център в София е получил общо 990 жалби и запитвания, спрямо същия период на миналата година - 897, по данни от сайта на организацията.

41% от жалбите, свързани с въздушен превоз, завършват със споразумение с авиокомпаниите, при 40% няма споразумение, а останалите 9% - се препращат към друг орган като помирителна комисия, ГВА или съда. "По правило авиокомпаниите по цял свят трудно се съгласяват да изплащат обезщетение", съобщава ЕПЦ.