Технологичните гиганти - неконтролируеми, социалните мрежи са все по-пристрастяващи

Алгоритми атакуват центровете на удоволствието в мозъците ни

18.09.2021 | 09:00 Редактор: Тодор Петров
Технологичните гиганти - неконтролируеми, социалните мрежи са все по-пристрастяващи

Цензурата се превърна в проблем, защото технологичните компании просто са твърде големи. По пазарна капитализация петте водещи американски компании са Apple, Microsoft, Amazon, Alphabet (компанията майка на Google) и Facebook. Всички те имaт оценки от над 1 трилион долара

Amazon контролира повече от половината от всички онлайн продажби на дребно в Америка. Google има дял от 92% при интернет търсачките. Годишната печалба на Apple е по-голяма от брутния вътрешен продукт на седем американски щата.

Google може да повлияе на избори. Facebook знае повече за вас, отколкото вашата съпруга. Приложението Alexa на Amazon може да записва разговорите ви в хола. Въпреки всичко, което се говори за заплахата от Big Tech, те продължават да стават все по-големи, по-мощни и по-злоупотребяващи, пише за Wall Street Journal Блейк Мастърс - президент на Thiel Foundation и кандидат за сенатор от републиканската партия в Аризона.

Републиканските политици са се фокусирали върху политическата цензура и е лесно да се разбере защо: Консерваторите често са цензурирани в големите социални мрежи. Facebook и Twitter наложиха забрана на Доналд Тръмп в техните платформи, докато той беше президент.

Почти всичко, което правим онлайн днес, е проектирано да бъде пристрастяващо. Средностатистическият американец е прекарал повече от два часа на ден в социалните мрежи през 2020 г. 

Това е така, не защото следенето на профилните статуси и меметата са върхът на човешкото съществуване, а защото инженери и психолози са посветили кариерите си на зарибяването на хората. Внимателно разработените алгоритми атакуват центровете на удоволствието в нашите мозъци, което ни прави неспособни да изкараме и пет минути без да проверим телефона си.

Единствените печеливши са технологичните компании. Цялото това време пред екрана и всяко взаимодействие с техния софтуер създава много данни. Тези компании вземат тези данни и продават прецизно насочени реклами толкова ефективно, че граничат с хищническото поведение. След това те оптимизират своите платформи, за да ви държат онлайн, така че да получавате още повече реклами.

Четете повече по темата в Investor.bg

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК