От 1 февруари поскъпват билетите за фериботите в Гърция

Заради европейската система за търговия с емисии

19.01.2024 | 17:21 Редактор: Тодор Петров
От 1 февруари поскъпват билетите за фериботите в Гърция

Цените на билетите за крайбрежните фериботни линии на Крит ще се увеличат с 2,78% от 1 февруари. Увеличението се отнася до включването на морския транспорт на къси разстояния в европейската система за търговия с емисии и ще увеличи цената на билетите за пътниците, както и за превоза на автомобили и камиони, съобщи кореспондентът на Bulgaria ON AIR в Гърция Силвия Станчева.

Линията Пирея-Крит (директна линия) се управлява от две компании: съвместното предприятие ANEK-Superfast и Minoan Lines. Както Attica Group обяснява, тази такса не представлява доход за компанията, а се плаща директно на Европейския съюз, като част от плащането по ETS за изпълнение на екологични програми и инициативи, с цел намаляване на емисиите и преминаване към по-устойчиво бъдеще.

Месечна корекция на цената

Както Attica Group също така заявява в писмото си до спедиторите, "Такси ETS" в ЕС. ЕС ще коригирани месечно въз основа на средните международни пазарни цени за емисии на CO2, което означава, че в някои месеци таксата ще бъде по-висока или по-ниска в зависимост от международните цени на емисионните права, регистрирани на специализирана борса.

Съгласно принципа "замърсителят плаща", основната функция на SEDE е да определи цена за въглеродните емисии, която замърсителите трябва да платят, като по този начин създава стимули за намаляване на емисиите. Първоначално се определя общ годишен лимит на емисиите за всички икономически дейности, обхванати от него – производство на електроенергия/топлоенергия, енергоемка промишленост и вътрешна авиация. След това тези емисии се преобразуват в разрешителни/права за емисии (1 разрешително = 1 тон въглероден диоксид (CO2) и или продадени на търг или разпространени безплатно.

Новият европейски екологичен регламент влиза в сила на 01.01.2024 г. за товарни и пътнически кораби с бруто тонаж над 5000 тона. Особено за морския транспорт на къси разстояния той важи за всички маршрути до острови с население над 200 000 души, както и за линиите, свързващи Гърция с други страни, като линиите Гърция-Италия, където вече е обявено съответно увеличение. 

В Гърция, както и в други страни от ЕС, крайбрежните кораби, които акостират в пристанищата на острови с население под 200 000 души, са освободени от данъци до 2029 г. Изключението не се отнася за крайбрежните морски линии на Крит, тъй като населението на острова надхвърля 200 000 жители. Компаниите, опериращи по линиите на Крит, са Attica Group и Minoan Lines, чиито кораби по тези линии трябва да се присъединят към EU ETS.

Повишени оперативни разходи

Министърът на корабоплаването Христос Стилианидес посети Брюксел и помоли да направят изключение за линиите на Крит. Отбелязва се, че искането е отхвърлено.
Очаква се задължителното прилагане на европейските правила на ЕС СТЕ за закупуването на права за търговия с емисии да доведе до значително увеличение на оперативните разходи на корабите за всички корабни компании, казват експертите. СТЕ на ЕС, твърди комисията, е инструмент за постигане на екологичната цел на Европейския съюз "Годен за 55" за намаляване на емисиите на парникови газове (ПГ) с поне 55% до 2030 г. (в сравнение с нивата от 1990 г.), дългосрочната цел е нулеви нетни емисии до 2050 г.

Новият регламент предвижда, че корабните компании, за да намалят въздействието си върху околната среда и да допринесат за постигането на тази задължителна цел, са длъжни да купуват квоти за емисии, покриващи 100% от техните газови емисии по време на пътувания в рамките на ЕС и 50% по маршрути, където пристанището на тръгване или пристигане е извън ЕС за компенсиране на въглеродните емисии.

В този контекст ще има тригодишен период на корекция, през който компаниите ще могат да купуват права за търговия с емисии, както следва: през 2024 г. за 40% от емисиите, през 2025 г. за 70% от емисиите и през 2026 г. за 100% от емисиите.

Снимка: БГНЕС