България сутрин

Всеки делник от 9:30 часа
още

Прогноза: Дефицит на преподаватели до 10 години

Има различен и неравен достъп до качествено образование на децата в зависимост в каква среда са родени и израсли, посочи Елена Йорданова

15.04.2016 | 10:15 Редактор: Ирина Георгиева
Прогноза: Дефицит на преподаватели до 10 години

До 10 години голям процент от хората, които в момента са в класната стая ще се пенсионират и ще се появи липса на преподаватели. Това прогнозира Елена Йорданова от "Заедно в час" в Сутрешния блок на Bulgaria ON AIR.

"Това е нещо, което се опитваме да се справим от "Заедно в час". Подбираме социално активни хора, които имат определени нагласи като това да са организирани, да планират, да вярват в успеха на всяко дете, да искат промяната и да знаят, че тя зависи най-много от тях", обясни Йорданова.

Има голяма нужда най-различни специалисти да влизат в сферата на образованието, посочи тя. В "Заедно в час" например подбират IT специалисти, прависти, икономисти, политолози, които да влязат в образователната система, да преподават на децата, така че да вкарат най-различна методика в образованието - например "меки умения".

"Меките умения са умения за справяне в XXI век. Предизвикателствата пред света. Става въпрос за работа в екип, аналитични умения. Възпитанията на тези умения не влиза пряко в образователната програма, може би. Но има начини учителите да адаптират подходите си и да преподават по настоящата програма и въпреки това да преподават тези умения", коментира още Йорданова.

МОН и институциите като цяло се опитват да променят програмата, но това става бавно, добави тя. По думите й това, което можем да направим е да се адаптира сегашната програма за образование по възможно най-оптимизирания и полезен начин.

Функционалната неграмотност е един от основните проблеми, с които "Заедно в час" се опитва да се справи. По думите й става въпрос да прочетеш текст, но и да можеш да разбереш какво означава. Според нея учениците не са мотивирани и окуражавани да научат нещо.

Друг голям проблем е това, че има различен и неравен достъп до качествено образование на децата в зависимост в каква среда са родени и израсли, посочи Йорданова. 

"Разликата в достъпа на образование, който получават едната или другата крайност е огромна", добави тя.