България сутрин

Всеки делник от 9:30 часа
още

Какво трябва да знаят шофьорите след въвеждането на екостикерите от 12 юли

Общините ще имат право да ограничават най-силно замърсяващите автомобили, каза Александър Костадинов 

02.07.2021 | 09:32 Редактор: Тодор Петров

От 12 юли започва издаването на екостикери за всяко превозно средство до 3,5 т. Той ще определя до каква степен автомобилът замърсява въздуха.

Александър Костадинов от УС на Асоциацията на автомобилните производители обясни в студиото на "България сутрин" какво налага въвеждането на екостикерите.

"България е една от страните с най-мръсен въздух. Световната банка е правила сериозно проучване, което потвърждава, че основен генератор на замърсяване е транспортът. Европейската комисия втори път завежда дело срещу България заради мръсния въздух. Над 1500 души годишно умират преждевременно вследствие на мръсен въздух", коментира той.

Костадинов посочи, че занапред ще се дава стикер на всеки автомобил по време на годишния технически преглед. Това ще става в зависимост от неговия евросертификат и газовете, които изхвърля автомобилът. Ще има 5 категории. Последната пета категория ще получават електрическите стикери или пълните хибриди. 

"Общините ще имат право да ограничават най-силно замърсяващите автомобили в дни, в които въздухът е много мръсен. Към днешна дата няма 100% ограничение на такъв тип автомобили. Всяка община определя района, в който ще налага ограничения. В София системата ще се прилага от средата на следващата година", каза още експертът пред Bulgaria ON AIR.

Костадинов отбеляза, че ще има допълнителна такса заради въпросния екостикер. Тя обаче ще бъде от порядъка на 5-6 лева.

"Автомобилите с газови уредби ще получат екостикери на база работата на бензиновия двигател. Когато минават годишен технически преглед, трябва да работи само бензиновият двигател, за да се измерят отработените газове. Има тип легенда, че автомобилите с газови уредби не замърсяват въздуха - замърсяват, но по-малко", разясни той. 

А ако даден автомобил не отговаря на стандартите, той не би трябвало да премине успешно годишния технически преглед. Стикерът няма общо с преминаването на техническия преглед, стана ясно още от думите на Костадинов.

"Един дизелов автомобил гори по-малко и изхвърля по-малко въглероден двуокис, но за сметка на това изхвърля много повече азотни окиси, отколкото един бензинов двигател. Въглеродният двуокис е лош за природата, азотните окиси са лоши за хората. Над 75% от автомобилния ни парк е над 15-годишен. Последиците от този остарял парк са видими всеки ден. България в този тип категория е на челните места", подчерта гостът в студиото.

И отбеляза, че дефицитът на чипове за автомобилите ще доведе до това да не могат да бъдат произведени няколко милиона. Очаква се ситуацията да се нормализира в края на годината. Възможно е да бъде удължен срокът за доставка на някои автомобили.

"Цената на употребяваните автомобили от Западна Европа расте. Факт е също така, че сроковете за доставка на някои автомобили са удължени. В никакъв случай няма да се наложи да чакаме за автомобили с години", изтъкна Костадинов.

Той е на мнение, че се извършва "тиха революция" в автомобилния сектор. 

Гледайте целия разговор във видеото.

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК


16
0 rate up comment rate down comment 0
Никой
преди 2 години
Мърморите ли,мърморете,нещата се постигат не с мърморене а с бой. Сигнализирай за неуместен коментар
15
20 rate up comment rate down comment 0
Георги ганев
преди 2 години
Да видят първо тецовете дето горят боклyк от Европа и тогава да посягат на колите на бедния българин Сигнализирай за неуместен коментар
14
20 rate up comment rate down comment 0
Емо
преди 2 години
Ами превозните средства над 3.5т какво ще ги правим те замърсяват много повече? Сигнализирай за неуместен коментар
13
13 rate up comment rate down comment 0
Пънчо
преди 2 години
Моята отдавна няма бензинова помпа и върви само на газ,значи ли,че няма да мина ? Сигнализирай за неуместен коментар
12
19 rate up comment rate down comment 0
Хахао
преди 2 години
Този анализатор е неграмотен Сигнализирай за неуместен коментар
11
38 rate up comment rate down comment 1
Разбирач
преди 2 години
Иначе даваме всичко за ЕС, сега и валутата си ще затрием, може след това и кирилицата да подменим с латиница, въобще и българския с английски... Да живее България! Сигнализирай за неуместен коментар
10
53 rate up comment rate down comment 2
Разбирач
преди 2 години
Изравнете условията на труд и заплатите с западните държави и тогава няма да караме 20 годишни коли. Да не говорим, че финните прахови частици от гумите на автомобилите замърсяват въздуха в пъти повече от изхвърлените газове и са много по вредни което е доказано. Половината от населението едвам крета от безпаричие а те тръгнали да ти слагат данък след данък,такса след такса.. Вече и част от африканските държави предлагат по високи заплати от европейска България! Сигнализирай за неуместен коментар
9
34 rate up comment rate down comment 1
Мренката
преди 2 години
Поредната недомислица! Колите на газ замърсяват по-малко, *** ще ги помпаме като дракстери... Иначе в най-суровите дни на пандемия та, когато нямаше почти никакви автомобили по улиците на София, бяха измерени едни от най-високите нива на замърсяване на въздуха.... Безспорно трябва да има контрол, но нека бъде адекватен! Сигнализирай за неуместен коментар
8
34 rate up comment rate down comment 1
Косача
преди 2 години
Да се вдигаме, братя! Не се търпи вече този обир! Ако допуснеме това да се случи ( за колите на газ) означава, че си го заслужаваме. Нали беше който замърсява повече, да плаща повече!? ДОЛНИ ЛЪЖЦИ! Сигнализирай за неуместен коментар
7
21 rate up comment rate down comment 1
Селяндур
преди 2 години
На газ замърсявали по-малко, но пък няма как да се надмине еврокатегорията от производителя... И за турбинираните бензинови двигатели установиха по-голямо отделяне на фини частици опасни за белите дробове (а съвременните са повече такива), но пак очите са широко затворени...А иначе как ще си продават големите компании прекрасните нови "еднодневки", които са с двигатели от Lucky Boy... Сигнализирай за неуместен коментар