Когато се говори за финансов одит, обичайно това звучи абстрактно и отвлечено за повечето хора. Одитът като професия и одиторите рядко предизвикват голям интерес поради естеството на работата, която съвсем естествено не е под светлината на прожекторите.
За тях се сещаме тогава, когато се случат извънредни събития, най-вече свързани със счетоводни скандали. Одиторското законодателство в света, започвайки от САЩ, претърпя много промени, които имаха за цел повишаване гаранцията за независимостта и качеството на одитите, и най-вече - възстановяване на доверието на обществото към одиторската професия. За съжаление можем да кажем, че подобно събитие и в България извади лош начин на вниманието на обществото одиторите и разтърси и страната ни преди две години - случаят "КТБ".
Този случай съвпадна по време с промени в европейските регламенти и директиви, които се отнасят до независимия одит и тяхното транспониране в страната. Предстои второ, вероятно по-подробно, обсъждане на проекта на нов Закон за независимия одит в бюджетна комисия и неговото второ четене в Народното събрание.
Сега е моментът да се напомни, че този закон засяга целия бизнес в страната, засяга всички лица, които разчитат на коректността на финансовата информация за техните дела и решения, засяга ключови държавни и обществени институции, а също така и цялото общество. Затова е необходимо всички заинтересовани лица да получат ясно и осъзнато разбиране за готвените промени и за ефектите, които ще се постигнат с тях, както и какви биха били преките или косвени последици и ефекти за всеки.
В проекта на Закона за независимия одит, който основно е изготвен от надзорната комисия на одиторите (Комисия за публичен надзор над регистрираните одитори – КПНРО), са установени проблемни въпроси, по които бизнесът в лицето на основни национални работодателски и браншови организации и на чужди бизнес камери, както и професионалната организация на одиторите, в лицето на Института на дипломираните експерт счетоводители, продължават да имат съществени различия и диспут.
В изтъкнатите в официалните писма и становища основания има посочени подробни мотиви и е необяснимо защо членовете на бюджетната комисия и народните представители не отделят достатъчно време, за да чуят и обмислят противните аргументи и основания за притеснения, че определени текстове водят до последици, които ще са трудно предвидими.
На първо място, не е нормално проектът на ЗНФО да не бъде съобразен с принципни критики на професионалната организация, в която са хората, които реално имат професионалните познания и опит в областта на задължителния одит. Проектът не е подложен на предварително широко обсъждане от представители на различните заинтересовани страни с цел да се инкорпорират и техните съображения и предложения. Очевидно такова широко предварително обсъждане и съгласуване на позиции не е направено, след като критичните коментари продължават и на този етап.
Наложително е в интерес на бизнеса и на обществото всички проблемни текстове да бъдат внимателно премислени и да се потърси тяхното по-адекватно и разумно решение, което се приема от повечето заинтересовани лица. Не трябва да се забравя, че одиторите работят най-вече за интересите на бизнес обществото, тяхната професия е възникнала поради тази необходимост, а държавният интерес трябва да е балансиран и в синхрон с бизнес интереса по отношение на този закон.
Кои са основните спорни моменти?
В основата на предложения проект на Закон за независимия финансов одит би трябвало да стои най-вече изискването за транспониране на изискванията на два европейски документа по задължителен одит, Европейската директива и Регламентът по задължителен одит. Но в проекта, без професионални аргументи, са поставени по-високи амбиции и изисквания извън правилата и опциите, които тези документи дават. Това ще доведе до ангажирането на много по-голям обществен ресурс, без да донесе по-големи ползи за обществото в България.
По същество проектозаконът съдържа две основни линии: предоставяне на свръх правомощия на надзорната комисия (Комисия за публичен надзор над регистрираните одитори – КПНРО), и повече и крайни наказателни мерки и изисквания към регистрираните одитори. И крайностите на тези две линии са аргументирани с мотива "Да не се допусне втори случай "КТБ".
Първата линия: Свръхрегулация над регистрираните одитори от страна на Комисията за публичен надзор над регистрираните одитори (надзорната комисия/КПНРО) и превръщането ѝ в регулатор от ранга на КФН, БНБ, а дори и НАП/ДАНС поставя въпроса дали тя е в състояние да посрещне такива свръхочаквания от обществото и дали бизнес обществото има такива очаквания от нея, а дали и тя има капацитет да упражнява ефективно тези свръхправомощия?
"Случаят КТБ" е емблематичен като доказателство, че надзорната Комисия все още трудно се справя дори когато трябва да контролира качеството на задължителните одити на предприятия от обществен интерес.
Работата на одитора на банката е била проверявана от КПНРО преди годината на фалита на банката, като надзорната ломисия е издала доклад с максимална оценка, следователно - без констатации за пропуски по одита на банката и без препоръки за качеството на този одит.
След това, при наложилата се разследваща проверка, но вече след фалита на банката, за същия период комисията е издала диаметрално противоположен друг доклад, който вече констатира съществени пропуски на същия тази одит с високата оценка. Като краен резултат от разследването – не се стигна до съответстващи на очакванията на обществото и на резултатите от тази проверка санкция и наказание на одиторите, независимо от множеството явни обстоятелства, потвърдени независимо от други проверяващи лица. Комисията дори не е могла пред съда да защити своите наказателни постановления, обжалвани от КПМГ.
Прилагането, от една страна, на по-неефективния и скъп подход надзорната комисия да проверява всички одити на една одиторска практика, както на предприятия от обществен интерес, така и на предприятия, които не са от обществен интерес, от друга - разширяването на функциите ѝ и обхвата на подназдорните ѝ лица (с включването на одитните комитети), е истинско несъобразяване със спецификата на местната стопанска среда, реалните очаквания на бизнеса от нея и е неефективно използване на ограничения ѝ капацитет. Така комисията не се фокусира на предприятията, които наистина са значими за обществото ни и които могат да доведат по сериозни рискове, намалява собствената си ефективност на работа, а така не ѝ остава възможност и потенциал за превантивен мониторинг и повишаване на собствения си капацитет.
Тези свръхправомощия, предвидени в проектозакона, предполагат сериозни изисквания към компетентността на инспекторите, които правят проверките за качество на одитите на регистрираните одитори – това е важно и задължително изискване на регламента, но то е пренебрегнато в проекта. То е било и е изискване и в одит директивата, и е било пренебрегвано и досега. А компетентността на инспекторите на надзорната комисия е ключов фактор за постигане на по-качествен контрол над одиторите и задължителните одити.
Не може да има истински резултат, ако не се извършват проверки по същество, и то от хора, които имат същата професионална квалификация и са го практикували. Затова в проекта трябва да се включат конкретни изисквания и условия, вкл. и преходен период, които да гарантират решаването на проблема с компетентността на инспекторите от надзорната комисия. Иначе всякакви мерки без подходящи хора не водят до резултата, който се преследва. И периодът досега, с пренебрегването на изграждане на компетентност, го доказва. Още по-неприемливо и неморално е да се предвиди в закона трудов стаж да се признава за стаж за получаване на квалификация за ДЕС и регистриран одитор.
Много тревожно е предложението за правомощия на надзорната комисия за такъв широк, на практика неограничен, достъп до вътрешна информация – не само на самите регистрирани одитори, но и на одитните комитети, на всички одитирани предприятия и на други свързани с тях лица. В проекта се предвижда това да става само по преценка на комисията за обем, вид и обхват на изискваната информация и срокове, без да има намеса и гаранция от друга независима страна. Такива правомощия са далеч несъотносими на обществените функции на комисията – тя се изравнява с правомощия за достъп с НАП, ДАНС, други регулатори и прочие. Те крият множество рискове за нарушаване на различни бизнес интереси, злоупотреба с информация и създаване на скрита конкуренция.
Транспонирането на това изискване на регламента трябва много внимателно да се съобрази и със спецификата на средата в България, за да не се постегнат повече негативни за бизнеса последици спрямо очаквани ползи. Не трябва да се забравя, че Комисията е държавен орган, но същността на този орган е не да защитава само държавен интерес, а да служи и защитава най-вече интересите на бизнеса по отношение сама на една лимитирана област, задължителния одит.
Освен това няма обяснение защо тя трябва да има правомощия да предлага санкции спрямо одитните комитети и управителните органи на ПОИ. С това, освен че е груба намеса в бизнеса и че няма нищо общо с функциите на публичен надзор над одиторите, тя се превръща в ко-регулатор на КФН и БНБ. Това няма нищо общо със същността на одита и на одит реформата. Защото комисията по-скоро трябва да подпомага браншовите регулатори, да се ограничи до публичен надзор над одиторите както е по европейските одит документи, а освен това страната ни няма необходимост тази надзорна държавна комисия да става свръхрегулатор с възможности за намеса и достъп до целия бизнес.
Втората линия за повече и крайни наказателни мерки срещу и изисквания към регистрираните одитори повдига въпроса дали те ще помогнат да се гарантира независимостта на одиторите, качеството на одита и да се върне доверието и уважението на обществото.
Като ефикасен лек, който ще доведе до желания резултат, са посочени няколко мерки: ротацията от 7 години, без право на никаква от предложените опции за удължаване в европейските документи, съвместните одити за определени дружества, тежките финансови и нефинансови санкции, вкл. „отнемане на лиценз завинаги” и значителен контрол над дейността на професионалната организация, вкл. отнемане на обичайни правомощия на нейните управляващи органи, като например – санкциониране на членовете на ИДЕС при доказани техни сериозни нарушения по изпълнение на одитите.
Представители на надзорната комисия и много от народните представители убедено твърдят, че ротацията от 7 години е „лекарството”, което ще осигури независимостта на одиторите. Но не предоставя никакви конкретни аргументи и изследвания на какво точно се базира това твърдение.
Най-малкото се базира на опита на другите страни от ЕС, вкл. на тези, които са най-близко до България като статус, или пък на тези, които имат най-дългия опит с финансовия одит. В резултат на протичащата сега одит реформа почти всички страни от ЕС са възприели 10 години срок за ротация, а дори повечето са възприели и опции за удължаване - било по реда на назначаване с търг или назначаване на съвместен одит. А тези, които са с по-къс срок, са със срок 8-9 години.
Резонно е България да се съобрази с възприетия подход в другите държави, защото преобладават случаите, когато български дружества са дъщерни дружества на чуждестранни компании и групи, а не обратното. Определянето в нашия закон на различен срок за ротация най-вече би било още едно реално затруднение за бизнеса в България и за одиторите, особено в рамките на дадена икономическа група.
В проекта на закона е включена още една скъпа за бизнеса мярка в областта на финансовия одит – съвместния одит. Предвидено е определени предприятия да се одитират не от една , а от две одиторски фирми – банки, застрахователни и пенсионни дружества. Отново позицията на бизнес организациите и на браншовите организации e отрицателна. От страните членки на ЕС задължителен е съвместният одит само в едни страна – Франция. Ако е доказала ефикасността си мярка – вероятно тя щеше да бъде възприета и от други държави членки по време на настоящата одит реформата, но няма такива нови страни.
По-важното е, че това предложение не е аргументирано с направени изследвания и оценки за ефектите от него – като влияние върху организацията и технологията на изпълнението на одита, комуникацията между одиторите, решаването на споровете помежду им, значителното увеличаване на разходите на бизнеса за одит, вкл. рискът съвместният одит да се превърне по същество в паралелен одит . Не може да се приеме като достатъчен аргумент предположението, че така се гарантира независимостта на одиторите, доколкото това не е доказано, особено ако другите предпозни мерки не работят ефективно – вътрешна контролна система на одиторите, одитни комитети, комисия за публичен надзор и браншови регулатор. Така само ще се натовари бизнеса с разходи, без да има яснота какъв ще е резултатът.
Силен акцент в проекта са санкциите над одиторите. Преценката на нарушенията на регистрираните одитори по задължителния одит и на санкциите, които ще се приложат спрямо тях, е изцяло иззета от ИДЕС и е предоставена единствено в правомощието на надзорната Комисия. Така се постига значителен субективизъм и пълна зависимост на одиторите от страна на преценките, мнението и нагласата на членовете на КПНРО. Същевременно, професионалната организация се лишава от всякаква възможност тя реагира, да разследва, и респективно да санкционира своите членове дори при груби нарушения на одиторските стандарти и изискванията при тяхната работа по финансов одит, т.е. тя се „осигурява” със служебни членове.
"Случаят КТБ" е показателен какъв може да е резултатът и колко може да е в пълно несъответствие с логиката и фактите около едно събитие. Зависимостта е осигурена по две линии, от една страна, поради предвидените високи наказания – до 10% от всички приходи, а не само от приходите за одит, вкл. и "лишаване завинаги" от права да упражняват одиторската професия, а от друга – много общите и неясни, трудно поддаващите се на количествено измерване формулировки на допуснати нарушения от одитори. Така остава открит въпросът защо се въвеждат и дали те ще оправдаят целта – по-високо качество на одита или ще отворят врата за държавен натиск или произвол върху една професия, смисълът на която се базира на свободното мнение и експертността.
Келлог: Мирното споразумение за Украйна е много близо
Наталия Киселова: Улицата не може да замени парламентарната трибуна
Сръбският премиер: Няма да има недостиг, енергийната ситуация в Сърбия е под контрол
Тревожен сигнал: хранителната сигурност в България не е обезпечена
Хранителен режим при Хашимото
Стартират нови национални програми за скрининг на колоректален и цервикален рак
Защо корейското кимчи е полезно за имунната система?
Инфекция с Campylobacter при деца – как да я разпознаем?
Почистването на орбитални отломки може да се превърне в печеливш бизнес
Съоснователят на Neuralink стартира проект, който може да промени човешката еволюция
Роботът Optimus е усвоил бягането, движейки се почти като човек
Открита е уязвимост в механизма за възстановяване на ДНК на раковите клетки
Танкерът "Кайрос" остава блокиран край Ахтопол трети ден
Отбелязваме 116 години от рождението на Никола Вапцаров
Букурещ избира кмет
Курортите вече са пълни за 8 декември
Свличане на скали затвори прохода "Троян-Кърнаре"
Китайската централна банка увеличава златните си резерви за 13-и пореден месец
ИПИ: Рязкото повишение на дълга е гаранция за вдигане на данъците
Акция на седмицата: „Доверие обединен холдинг" АД
AI треската води до криза с доставките на чипове за памет