Цоков: Над 330 000 деца са подкрепени по проекти на МОН за равен достъп до образование

Образователните потребности са сред важните приоритети, посочи министърът

17.11.2023 | 12:37 Редактор: Толя Стоянова
Цоков: Над 330 000 деца са подкрепени по проекти на МОН за равен достъп до образование

"Над 330 000 деца и ученици са подкрепени по проектите на МОН за равен достъп до образование и формиране на умения", съобщи министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на форум в Пловдив, на който бяха отчетени резултатите от работата по последния програмен период на Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж". 

Общо 169 000 ученици, учители, родители и медиатори получиха подкрепа по проект "Равен достъп до училищно образование в условията на кризи". Техническите устройства, които бяха раздадени на училищата по време на пандемията от Ковид-19 се използват и днес – в часовете по информационни технологии и компютърно моделиране, за подготовка на дипломни проекти, както и при дълго отсъствие на ученик от училище по здравословни причини.

Благодарение на допълнителни обучения по различни предмети много ученици успяха да постигнат добри резултати на националните външни оценявания и държавните зрелостни изпити. Заедно с децата как да работят с образователни платформи се обучиха също родители и медиатори.   

Проф. Цоков подчерта, че грижата за образованието на децата в детските градини, както и на тези със специални образователни потребности също са сред важните приоритети на МОН. Именно към тях бяха насочени проектите за приобщаващо образование в предучилищното и училищното образование, благодарение на които 84 000 деца от уязвими групи и живеещи в бедност бяха подпомогнати с обучения, финансови облекчения и психологическа подкрепа, за да се адаптират и интегрират в детската градина, а достъп до образование получиха 12 000 деца и ученици със специални образователни потребности, хронични заболявания и с изявени дарби.   

Училищата с паралелки за професионална подготовка, въвели дуална система, получиха финансиране за оборудване, работно облекло или учебни помагала, а 11 000 гимназисти – възможност за работа още като ученици по проект "Подкрепа за дуалната система на обучение". Други 14 000  ученици усвояваха тънкостите на различни професии по време на стажове в реална работна среда във фирми и предприятия в цялата страна в рамките на проекта "Ученически практики-2", а над 44 000 по "Студентски практики-2". Много от тях вече имат трудови договори и след завършването си са започнали постоянна работа в дружествата, в които са изкарали стажа си.  

Министър Цоков бе категоричен, че постигнатото ще бъде надградено. Една от реформите в тази посока е за промяна на учебното съдържание и на неговото структуриране, така че учениците да формират умения и компетентности, а не само да възпроизвеждат знание. Предвидени са и законодателни промени в Закона за професионалното образование и обучение, а именно – разработване на нов Списък на професиите за професионално образование и обучение и нови Държавни образователни стандарти за квалификация по професии

Във форума участваха още заместник-министрите на образованието и науката Наталия Митева и Мариета Георгиева, кметът на Пловдив Костадин Димитров, заместник-изпълнителният директор на ИА "Програма за образование" Иван Попов, както и началници на регионални управления на образованието, директори на училища, ученици, работодатели. Гост бе и областният управител на Пловдив – Илия Зюмбилев. 

Снимка: БГНЕС