Концесията на "Росенец" - има ли скрити икономически интереси?

Тошко Йорданов: ДАНС е имала секретен доклад за цената на руския петрол

22.07.2023 | 13:55 Редактор: Вяра Димова

Отнемането на концесията на пристанище "Росенец" от "Лукойл Нефтохим" е поредната тема, по която депутатите останаха разделени. Докато коалицията на ГЕРБ-СДС и "Продължаваме промяната - Демократична България" твърди, че пристанището ще се върне обратно на държавата, останалите заподозряха икономически интереси в бързото гласуване.

ДАНС е имала секретен доклад относно цената на руския петрол, който влиза в България, заяви в предаването "Опорни хора" Тошко Йорданов от ИТН.

"Стойността на преработка, инвестиции, печалби, заплати, цена на бензиноколонка", коментира Йорданов.

От ИТН подлагат на съмнение отнемането на концесията да се обуславя на регламента на Европейския парламент. Според тях има икономически интереси от страна на ДПС. 

"Горчивият ни опит от малкото парламенти, в които сме били, показва, че когато нещо се прави в последния момент както това, без да е обсъдено, без да са изяснени причините, вероятно има икономически интереси. Би било странно след няколко месеца кой ще бъде човекът, който ще вземе концесията. Да не се окаже някоя петролна фирма, близка до ГЕРБ или ДПС", каза още Йорданов.

От "Продължаваме промяната - Демократична България" са категорични, че няма скрит икономически мотив в отнемането на концесията.

"Ако говорим за корпоративни интереси, то това е да отдадеш на ниска цена пристанище. Когато вземаш това пристанище и го даваш да се управлява от българската държава и си го връщаш на българската държава, то става въпрос за национален интерес", смята Венко Сабрутев.

Финансовият експерт Любомир Каримански подчерта пред Bulgaria ON AIR, че няма друга страна в ЕС, в която приходи от концесии в бюджета да са 0,08% от БВП.

"Не може постоянно да похабяваме национални ресурси, постоянно да даваме концесии на безценица, за сметка на тези, които изнасят богатството на страната извън границата", настоя Каримански.

В двуседмичен срок от отнемането на концесията Министерството на транспорта и съобщенията ще поеме оперативното управление на съоръженията.

Вижте повече в репортажа.