"Булгартрансгаз" се подготвя да работи с втечнен газ в бъдеще?

БГА коментира, че трябва да се проучи възможността находището "Галата" в Черно море да бъде превърнато в приемен газов терминал

04.11.2022 | 11:52 Редактор: Ирена Бакърджиева

"Булгартрансгаз" трябва да бъде проактивна, а не пасивна в плановете си за развитие в следващите години", препоръчаха от Българската газова асоциация (БГА) по време на обществено обсъждане на 10-годишния план за развитие на компанията в Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР).

Пламен Павлов от БГА коментира например, че България може да закупи танкер, с който да превозваме втечнен газ, както и съоръжението да се използва за съхранение на газ. Средства за това могат да се получат по Плана за възстановяване, смятат в асоциацията. Павлов допълни още, че трябва да се проучи възможността находището "Галата" в Черно море да бъде превърнато в приемен газов терминал.

От "Булгартрансгаз" отбелязаха, че идеята е все още е в много начален етап и е свързана с преформатирането на "Бял поток" - газопровод от Азербайджан през Грузия до Румъния, в проект за пренос на втечнен газ. "Въпросът е на високо политическо ниво", допълни и председателят на КЕВР Иван Иванов. Той припомни, че има планове "Галата" да се превърне в газохранилище.

Терминалите за втечнен газ в Черно море доскоро бяха затворена тема, тъй като Турция не позволява танкери с втечнен газ да преминават през Босфора. Войната в Украйна обаче променя пътищата на газа към Европа.

10-годишният план на "Булгартрансгаз" е одобрен от Управителния съвет на дружеството в началото на април 2022 г., тоест малко преди спирането на доставките на газ от "Газпром", и след това внесен за одобрение в КЕВР. В него обаче не се говори за войната в Украйна и новата ситуация на газовата карта.

Анализите се правят на базата на насоките на ЕК, признаващи природния газ като преходно гориво към зелената енергетика и се залагат и мощности, свързани с развитието на водорода. Например сред плановете е ретрофитинг на съществуващата инфраструктура за работа с до 10% водород, както и изграждане на нова инфраструктура за водород между София и Кулата.

Четете повече в investor.bg.

Снимка: БГНЕС