Омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до министъра на образованието и науката проф. Николай Денков, в която поиска да бъдат изготвени мерки за психосоциална подкрепа на учениците в контекста на предстоящата нова Ковид вълна и евентуалното преминаването на децата отново в дистанционен режим на обучение. Според омбудсмана е необходимо училищните психолози да имат проактивна роля за ранно идентифициране на проблемите при учениците, включително и чрез онлайн срещи и консултации.
Повод за препоръката са десетки жалби до омбудсмана, в които разтревожени родители споделят, че след продължителното онлайн обучение децата им са показали по-ниска мотивация за учене, по-ниски резултати в края на годината, трудности с концентрацията, проблеми с езиковото и физическото развитие, разсеяност, липса на желание и интерес за учене, загуба на училищни навици.
"Ролята на училищните психолози за осигуряване на навременна психологическа подкрепа на учениците е от изключително значение и затова е необходимо да се предприемат действия в тази посока", категорична е Диана Ковачева.
В препоръката си омбудсманът припомня изследването на УНИЦЕФ България, което констатира, че над 35 % от родителите са признали, че психичното здраве на техните деца е влошено, а повече от 90%, че децата им се чувстват раздразнителни, самотни, тревожни и тъжни.
Резултатите от проучване на Европейската мрежа на омбудсманите за деца, в което участва и българският омбудсман, също показват, че психичното здраве на децата и учениците е особено притеснително поради ограниченията в движението, задържането вкъщи, отсъствието на училището и намалените възможности за игра и срещи с приятели. Констатира още, че нивото на депресия, тревожност и емоционален стрес се е увеличило при децата и учениците, както и необходимостта от достъп до услуги за психично здраве, съобщиха от пресцентъра на омбудсмана.
"Проблемите с психичното здраве на децата и учениците не са адресирани адекватно, липсва национална, училищна и междусекторна политика за подкрепа на учениците при травматични събития, кризи и психично-здравни неблагополучия. Откроява се ясно потребността от психосоциална подкрепа в образованието за ученици, учители и родители, особено необходима в началото на учебната година. Специалистите съобщават и за пряка връзка между спадащата мотивация на ученици и на учители, което налага мерките да бъдат насочени не само към децата, но и към учителите и родителите", допълва доц. Ковачева.
Тя е категорична, че предвид новите предизвикателства е необходимо да се изготви специален план за действие за следващите две години, със заложени мерки и активи, чрез които да се гарантира, че децата и учениците ще преодолеят натрупаните психоемоционални дефицити от онлайн обучението и последиците от пандемията.
Снимка: Пресцентър на омбудсмана на Република България
Харесайте страницата ни във Facebook ТУК
Днес на много места ще е облачно и мъгливо
Георгиев: Само за миналата година са 106 присъдите за сексуални посегателства срещу деца
Тихомир Безлов: Големият проблем за политиката в страната ни е, че няма устойчивост
Чрез микропластмасата се разпространяват опасни бактерии
Клиника по неврохирургия в УМБАЛ „Св. Иван Рилски“ отпразнува своята 20-годишнина
Защо се будим малко преди алармата?
Наследствена ли е шизофренията?
На повърхността на луната на Юпитер – Европа, е забелязан гигантски черен „паяк“
Лунната почва може да съдържа следи от земната атмосфера
Антитела, проектирани от изкуствен интелект, ще бъдат тествани на хора
Признаци за бъдеща катастрофа в Антарктида
Идват коледните банкети: Как да се забавляваш, без да рискуваш кариерата си?
До дни ще се родят първите бебета, създадени с помощта на изкуствен интелект
Какви защити имат евробанкнотите и как да разпознаем истинските?
Броят на чужденците в Европа се увеличава, нужни са за работна ръка
Какво вещаят звездите за 2026 година?
Ръководството на лекарския съюз получи мандат да подпише нов рамков договор за 2026-2028 г.
Baidu запълва празнината, която Nvidia остави на пазара на AI чипове в Китай
Cartier е новият Rolex за поколението Z благодарение на Тейлър Суифт
Парижкото споразумение за климата навърши 10 години, но мисията е далеч от изпълнена