4 милиарда и половина е отпуснала държавата на държавното дружество "Автомагистрали" през последните 4 години за строежи на пътища и укрепване на свлачища. Одитният доклад на Сметната палата показа, че близо 1 милиард лева са платени авансово на фирми, а по-голямата част от обектите не са започнати. Договорите са възлагани без процедура, заобикаляйки Закона за обществените поръчки. Порочна ли е тази практика и до какво води?
Част от парите по даден договор за строеж да бъдат платени авансово е нормална практика, това ни разказва дългогодишният председател на браншовата камара "Пътища“ Румен Йовчев.
"Предоставят се на строителите, съгласно договорите, аванси от порядъка на 10-15%, за да се мобилизираш", обясни бившият председател на Браншова камара Пътища Румен Йовчев
Във великотърновското село Куцина се натъкваме на сериозна мобилизация. Десетки нови строителни машини са паркирани в частен двор. Не откриваме собственика, затова питаме местните жители.
"Нищо седят си там. Ама няма го господаря" разказват местни жители.
"Може би чакат да стигне магистралата до Велико Търново, след което да се намесят с тази прекрасна техника, но няма нормален строител, който да инвестира толкова милиони, защото става въпрос според мен за 15 – 20 милиона евро – тази техника струва толкова. Да похарчиш толкова много милиони и да седи тази техника, да бездейства, това може да се направи само, ако някъде от небето са ти дошли пари" категоричен е Йовчев.
Одитният доклад на Сметната показа, че "Автомагистрали" са раздали близо милиард лева авансово към фирми, на които са възложени договори без обществени поръчки.
"Ние много сме страдали, всички строители, че след всяка тръжна процедура имаше обжалване на процедурата, което губеше минимум половин година. По този начин на възлагане – този проблем отпада. Другата причина е да може да се възлага работата, на който пожелаеш", посочи още той.
И ако пестенето на време чрез директното възлагане е позитив, то от него произлизат сериозни негативи. Чрез възлагането без обществена поръчка, се прекъсва възможността участниците да предложат модерни проекти. Следователно фирмата, която изпълнява директно възложен обект избира лесни и евтини начини за финансиране на скъпите съоръжения, каквито например са мостовете. Така при проекти като автомагистралите "Хемус", "Струма", "Европа", столичното околовръстно, мостовете са изградени по стар способ, с множество колони, греди, лагери, дилатационни фуги.
"Получава се една гора от кръгли колони и остава общо взето за строителя да направи една плоча и да си направи снимка, че бил направил мост, което за мен е неприемливо", допълни още Йовчев.
Софийската градска прокуратура вече се самосезира за длъжностни престъпления в държавното дружество “Автомагистрали”.
Вижте повече в репортажа на Виктор Борисов.
Снимка: БГНЕС
Харесайте страницата ни във Facebook ТУК
Двама души пострадаха при пожари в Хасково и Стара Загора
Северна Македония през 2025 г. - липса на напредък в евроинтеграцията, трагедията в Кочани
Коледен влак от София до Банкя ще пътува днес и утре
Ким Чен Ун посрещна севернокорейски войници, завърнали се от Русия
Чрез микропластмасата се разпространяват опасни бактерии
Клиника по неврохирургия в УМБАЛ „Св. Иван Рилски“ отпразнува своята 20-годишнина
Защо се будим малко преди алармата?
Наследствена ли е шизофренията?
Лунната почва може да съдържа следи от земната атмосфера
Антитела, проектирани от изкуствен интелект, ще бъдат тествани на хора
Признаци за бъдеща катастрофа в Антарктида
Разкриха влиянието на Марс върху климата на Земята
20-годишната варненка Тея Николова е плувкиня №1 на България за 2025 г.
Варненец в неприятна ситуация: Момче с тротинетка се блъска в колата му, какво да прави?
Подготвят спирането на старите дизели в центъра на Варна
Безплатни турове по Коледа във Варна разкриват историята на града
Лунен хороскоп: Телците търсят стабилност, близнаците - емоционално пробуждане
Защо Русия толкова силно иска украинския регион Донбас?
Google ще пусне AI очила през 2026 г. Ето какво се знае до момента
Фамилия Пежо се тресе от вътрешни борби, докато се състезава за контрол над Stellantis
Кевин или Кевин: кой ще оглави Фед през 2026 г.?
преди 4 години
преди 4 години
преди 4 години