Рискът от болестта на Алцхаймер може да бъде намален, дори при хора с генетична предразположеност, при спазване на Средиземноморска диета. Това показва проучване на учени от САЩ.
Диетата, характерна за държавите около Средиземно море, залага на много плодове, зеленчуци, зехтин, риба, ядки и пълнозърнести храни. Червеното месо, преработените продукти и сладките храни присъстват рядко и в малки количества.
И преди е било доказано, че този начин на хранене намалява риска от деменция. Новите данни обаче показват, че той е особено полезен за хора с две копия на гена APOE4, който значително увеличава вероятността от развитие на Алцхаймер. При тях диетата действа като своеобразна защита срещу вредния ефект на гена.
Алцхаймерът е сложно заболяване
То се влияе от много фактори като сън, хранене, психично здраве и наследственост. Затова учените анализирали хранителните навици и кръвните метаболити (молекули, които показват как тялото преработва храната) при хора с различни генетични характеристики.
Проучването обхваща данни за 4215 жени (събрани между 1989 и 2023 г.) и 1490 мъже (между 1993 и 2023 г.). Те били проследени по отношение на хранителни навици, генетична информация и наличие на деменция. Резултатите показват, че хората, които най-стриктно спазват Средиземноморската диета, по-рядко развиват когнитивни проблеми или деменция. Най-голяма полза се наблюдава при тези с най-висок генетичен риск.
Учените също така установяват, че диетата влияе върху метаболитите, свързани с деменция, особено при участници, които по наследство са предразположени към болестта на Алцхаймер. Това дава по-ясна представа за начина, по който генетичните фактори си взаимодействат.
Четете повече в Puls.bg.
Снимка: pixabay
Захарова: Русия иска от САЩ и Турция да обясни за доставката на оръжия за Киев
Мароко задържа над 100 мигранти на път към Сеута, 61 души са арестувани (ВИДЕО)
Великобритания без достатъчно огнева мощ срещу Русия: Кой ще защити британските кораби?
Инфлацията спада, но българите усещат поскъпване: Какво стои зад високите цени
Отити при децата през лятото – рискови групи, профилактика и клинични особености
УМБАЛ „Лозенец“ представя преживелищни подходи в психотерапията
Билки-репеленти срещу насекоми
Първа двойна трансплантация у нас: Лекари от ВМА присадиха черен дроб и бъбрек
Постигнаха пълна ремисия при рак на бъбреците след клетъчна терапия
Заснеха уникално създание с прозрачна глава в „Зоната на здрача“
Откриха неизвестен досега разлом под Ню Джърси, причинил земетресението от 2024 г.
Най-големият електрически самолет в света X1 извърши първия си полет
Задължителната физзарядка се връща в училищата за учениците от I до IV клас
Бургас изглежда по-добре от Варна, но изостава още повече по заплати, БВП на човек и диверсификация на бизнеса
Пълни плажове и заведения във Варна на 15 август
Заедно със стотици вярващи президентът участва в литийното шествие край Троянския манастир
Кметът на Несебър: „Евровизия" е шанс за цялото ни Черноморие и не бива да се делим
Симулация е разкрила уязвимост в доставките на алуминий за САЩ месеци преди войната с Иран
Роботакситата се сблъскват с най-непредвидимия фактор – хората
Летище Бургас има капацитет за засилен трафик за „Евровизия“
Инвестиционните сделки с бизнес имоти у нас може да достигнат 405 млн. евро тази година