Може ли Alibaba да оглави бизнеса с доставки

Джош Елман, Greylock, Джарет Стрийбин, Easypost, Кен Ca-China Trade&Investments в Bloomberg West

29.06.2015 | 14:11
Може ли Alibaba да оглави бизнеса с доставки

Може ли китайският гигант за онлайн търговия Alibaba да стане глобален лидер в доставките? Коментар в студиото на Bloomberg в Сан Франциско на Джош Елман, Greylock, Джарет Стрийбин, Easypost, Кен Ca-China Trade&Investments с Кори Джонсън в предаването Bloomberg West на 28 юни 2015.

 

Още по темата

Какво научаваме за плановете на Alibaba за растеж в Китай и извън страната?

Джош Елман, партньор в Greylock: Китай е толкова огромен пазар, но няма инфраструктура. Няма FedEx, няма UPS и т.н. Така че Alibaba има страхотни възможности да набере пари и да я изгради за пръв път.

 

Досега Alibaba не е имала възможност да излезе на пазара, където вече работи FedEx и UPS. Досега те трябваше да изграждат собствените си мрежи. Имате ли някаква представа дали се готвят да поемат работата на FedEx или UPS по света?

Джарет Стрийбин, гл. изп. директор Easypost: В известен смисъл. FedEx и UPS работят в Китай, но ограничено. Но това би било страхотна възможност, защото ще разделят операциите си - търговията от технологиите.

 

Интересно е, че виждаме големи промени в щата Калифорния, където компании като Amazon не искат да развиват дейност, защото трябва да плащат такса върху продажбите. Но като се отказаха, веднага след това си изградиха дистрибуторска мрежа в Трейси, на един час път от всичките - Сан Франциско, от Сакраменто, Сан Хосе. Виждаме големи промени в логистиката в Калифорния.

Дали нещо ни подсказва, че Alibaba може да реши да развива логистика в Калифорния, в САЩ?

Кен Петрила, директор Ca-China Trade&Investments: Има възможност да изградят бизнес, ако ще изнасят плодове и зеленчуци от Калифорния и САЩ за Китай. Китайците силно се интересуват от пресни и качествени продукти. Това е добре за щата Калифорния. Бих казал, че ритейлърите ни като SafeWay и WholeFoods много добре биха си сътрудничили с Alibaba в това отношение.

 

Защо калифорнийските търговци нямат добра дистрибуция в Китай? Заради липсата на инфраструктура в Китай ли?

Кен Петрила, директор Ca-China Trade&Investments: Те този пазар не го търсят особено. Ако си сътрудничат с Alibaba определено би подобрило обемите и ефекстивността. Това е просто една идея, която според мен ще се хареса на американските компании.

 

Джош Елман, партньор в Greylock: В Китай пазарите растат толкова бързо в момента, че практически е по-изгодно да излезеш да набереш пари на публичните пазари, да купуваш облигации и т.н., за да изградиш тази огромна инфраструктура, отколкото да я финансираш от собствената сметка на Alibaba.

 

Видяхме спад от 7% на китайския капиталов пазар в понеделник, 29 юни - това е най-големият спад от пет месеца. Имаше няколко големи колапса в цените на акциите. Дали ще пробват да листнат в Шанхай или направо в САЩ?

Джарет Стрийбин, гл. изп. директор Easypost: Не съм експерт, но разделянето на дистрибуторския бизнес и постъпленията от електронната търговия, особено в печалбите и приходите от пазарите е чудесна идея.

 

Още по темата

Като гледаме бизнеса на Alibaba дали му остава още много растеж в Китай? Или трябва да мислим за компанията като за започваща глобален бизнес?

Джарет Стрийбин, гл. изп. директор Easypost: Те пробват в САЩ. Инвестираха в Shoprunner. Но същевременно консолидираха операциите си. Така че явно пробват пазара тук, както и американските пробват там. По-скоро става дума китайският пазар да стане по-ефективен. Днес по-голямата част от доставките там са по куриер. Ако те успеят да си развият дистрибуторската мрежа в Китай, могат да разчитат на все по-големи куриери и да добавят повече ефективност в дейността си.

Това е по-скоро узряване на логистичната им инфраструктура.

 

От какво се интересуват китайските компании в американски технологични фирми? Чудя се дали инвестират в американски технологични компании, за да ги закарат в Китай или за да останат свързани с някои идеи от Силициевата долина. Как мислите?

Кен Петрила, директор Ca-China Trade&Investments: И двете. Първо има толкова много богатство в Китай, че те гледат към всякакви индустрии. Не само към високите технологии, а и към производство, селско стопанство. Дори киноиндустрията е заета с китайските инвеститори.

Е, те търсят добра възвръщаемост, но и да се позиционират като глобални компании. Китайските фирми искат да имат глобална репутация, глобални мрежи. Това е отчасти причината да инвестират в Калифорния.

 

Alibaba имат капитал да го направят. Но разполагат ли достатъчно добра технология, и умни хора, за да изпълнят проекта си?

Джарет Стрийбин, гл. изп. директор Easypost: Напълно. Всичките ни айфони са произведени там, а ние ги ползваме в Америка.

 

Да говорим за Alibaba, не просто за китайския народ или китайската индустрия. Очевидно има достатъчно умни и кадърни хора в Китай, но дали Alibaba, като компания ще успее да се изправи пред най-големите играчи в света?

Джарет Стрийбин, гл. изп. директор Easypost: Абсолютно. Най-трудното е да продаваш онлайн на широката публика, на много хора, а те го правят. Имат 100 млрд постъпления. Това е трудното. Сега тук им предстои по-леката част. Но тя изисква време и според мен не става въпрос дали могат да я направят, а за колко време?

Защото говорим за реална инфраструктура, за четири до шест пъти обемите, които ще постигат. Трябват по-големи пътища, по-широки магистрали и всичко останало. Въпросът е за колко време могат да го направят.