2015 ще бъде годината на малките магазини: Алън

13.01.2015 | 11:50
2015 ще бъде годината на малките магазини: Алън

Анализ на ритейл сектора през 2015 от Чарлз Алън от Bloomberg Intelligence.

Коледа 2014 бе найлошата за британския ритейл от 2008. Това показват последните данни от британския ритейл консорциум /British Retail Consortium/. Каква ще бъде 2015? Чарлз Алън говори с Анна Едуардс, Манъс Крани и Марк Бартън в предаването на Bloomberg "Countdown." (Source: Bloomberg)


Sainsbury е на 11-годишно дъно. Tesco спира капиталовите разходи и преразглежда стратегията си. Какво става в магазините? Прилича ми на 80-те: големи кутии и малки кутии, големи магазини и малки магазини. Каква е стратегията?

В момента малките магазини са напред, особено при хранителните стоки. По няколко причини:

Първо, ако сте потребител, влизате в малкия магазин, където харчите по-малко и всеки иска да направи точно това в момента.

Второ, демографията работи по този начин. Хората по света остаряват. В Япония, която е най-възрастното общество в света го виждаме много ясно. По-старите хора нямат нужда да пазаруват толкова много. Те обичат малките магазини.

 

Ами видът на магазините? Ще имаме ли промени в много части на ритейл индустрията? Това е постоянна игра, нали?

Така е. Особено в по-модните райони. Виждаме го при хранителните стоки. Но и в облеклото. Виждаме как строят по-големи, по-добри централни магазини, за да дадат на хората причина да вдигнат глави от таблетите си.

Ще се отделите ли от таблета си, за да влезете в някой скучен магазин, който няма стока?

Ще влезете ли някъде, където е ново, променено, ремонтирано и има всичко? Да.

 

Как реагират доставчиците на различните промени в магазините?

Видяхме го ясно. Sebastien James го показва. Имаме възход на онлайн пазаруване. Интернет подронва цените. Това означава, че не само купувате там нещо за по-малко пари, но и имате склонност да купите най-евтиното, което се предлага.

Доставчиците са разочаровани от това.

Ако ще купите огънат телевизор, те искат да купите най-добрия. И едва когато отидете в магазина можете да видите защо трябва да платите допълнителните 300-400 паунда за него. Защото виждате какво може.

Смятам, че доставчиците искат много хората да купуват най-добрата технология.

 

Още по темата

Ходих в магазина, купих телевизор, защото обичам да пипна нещата. Да ги усетя. Да ги видя. Но знаете ли, трябва да внимавате.

Кое предизвиква шок в ритейла през 2015? Миналата година това индустрията на телефоните. Но не и в реалните магазини.. Tesco беше миналата година също.. Сега това нещастен случай. За вас кое е шокиращото събитие на 2015, ако имате?

Трудно е да се каже. В САЩ започнахме да виждаме затваряне на големите магазини. 300-400 магазини от вериги. Сигурно можем да очакваме още едва вълна от затваряне на по-малки, по-нископродуктивни магазини.

Например Tesco започна, но може да има по-широк отзвук.

 

Ами смяна на мениджмънта? Има няколко имена, за които се сещам, за които пресата се пита колко време ще останат, с обещанията, които дават и не изпълняват?

Има стратегически и оперативни проблеми в някои от ритейл компаниите. Смятам, че ще стигнем дотам, че ако не постигате оперативни резултати ще има нужда от промяна.

Видяхме го при Tesco. Фил Кларк теоретично бе най-добрият оператор, но трябваше да бъде сменен.

Имаше толкова много проблеми при Mark & Spenscer, оперативни проблеми, че може би трябва да видим предаване на операциите и там.

 

Може ли Tesco да се промени през 2015?

Смятам, че като продажби вече видяхме сериозно подобрение. Те ще се насочат върху това в краткосрочен план.

Те оставиха Moody's да им понижи рейтинга. В известен смисъл те казват, че в момента продажбите са от значение, не печалбите. Вероятно това е правилната стратегия. Но може би е по-лесно да се направи, ако не ви тревожи толкова много печалбата.