На 29 юли 2015, край бреговете на остров Реюнион - френска задокеанска територия, изплува част от самолетно крило, която по всичко личи е принадлежала на злополучния Боинг 777 на Малайзийските авиолинии, който изчезна на 8 март 2014 година в най-мистериозния инцидент в историята на гражданската авиация.
Но, ако това наистина е една от задкрилките на 9M-MRO /приемаме, че е, защото аз съм убеден, че това е така/, доколко тя ще открие пътя към намирането на основните останки от малайзийския самолет?
За съжаление, не. Това по никакъв начин не означава, че самолетът е някъде около Реюнион и изобщо в близост до този район на Индийския океан. Задкрилката е била във водата повече от година и четири месеца. През това време е преминала огромно разстояние на дрифт в океана, а проследяването й до изходната точка, използвайки познатите модели на преобладаващите течения и ветрове ще ни даде толкова относителни координати, че зоната за търсене ще се окаже в пъти по-голяма от тази, която и в момента се претърсва от международната флотилия, водена от австралийското правителство.
Основните течения в Индийския океан се движат обратно на часовниковата стрелка в западна посока, така че ако самолетът наистина е катастрофирал западно от бреговете на Австралия, където е съсредоточена операцията по издирването му, задкрилката, а вероятно и други части, които са изградени от по-леки композитни материали, са били отнесени на север, след това на запад, след това в южна посока, което прави Реюнион едно от най-логичните места, на които биха изплували. Това означава, че тази находка не просто не опровергава досегашните предлоложения, а до голяма степен ги препотвърждава. Друг е въпросът, че Реюнион е само малка прашинка на пътя на теченията, които продължават на югозапад, покрай бреговете на Мадагаскар и по-натам заобикалят Южна Африка и нос Добра надежда, за да се влеят във водите на Атлантика.
Казва ли ни това откритие нещо ново за начина, по който е бил загубен самолетът?
И тук отговорът е, не. Според всички експертни оценки, самолетът е бил в идеално техническо състояние и по всяка вероятност се е разбил в океана, след като му е свършило горивото.
Знаем, или поне сериозно предполагаме, че това е така, защото самолет, който излита безпроблемно от началната си локация, след което прави обратен завой и лети в продължение на часове в грешната посока, докато все още може да бъде проследен от радарите на земята, и вероятно продължава още часове наред без да бъде видим и разпознаваем, освен по издайничейския сигнал от сателитен транспондер, който предава кратък пинг на всеки час, изглежда е бил структурно напълно наред.
Основната теория на всички познавачи на индустрията е, че изчезването на MH370 е умишлен акт на някой, който е можел да контролира самолета. В сянката на катастрофата с Germanwings по-рано тази година във френските Алпи, която по всяка вероятност бе дело на неуравновесен пилот, това обяснение печели допълнителна достоверност сред обществеността.
Ако задкрилката е от MH370 /а както вече казахме, тя ще се окаже именно от него/, откритието най-после ще освободи поне две от теориите - за съжаление, но и неизбежно за роднините, които загубиха близки на борда на този самолет и все още имаха някаква надежда, че той като по чудно се е приземил на някакво тайно и отдалечено място, сега ще трябва да се сблъскат с реалността, че машината се е разбила, най-вероятно при сблъсъка си с водната повърхност; на второ място - ще трябва да отпаднат всички онези конспиративни теории, че самолетът е бил отвлечен от ЦРУ на остров Диего Гарсия или от други агенти в северна посока в степите на Казахстан.
И последно, но не и по важност - ще бъдат ли открити "черните кутии" на MH370?
Не вярвам. Дълбините на Индийския океан достигат 7-8 километра дълбочина на места и поне 4км в основната претърсвана зона. Дори и някога тези артефакти да бъдат открити, едва ли от тях ще може да бъде извлечена полезна информация под натиска на свирепото налягане в световния океан и години на солена корозия. Откриването на повече останки от машината обаче, е вече реална перспектива, а всяка една от тях, дори и най-малката по размер, ще помогне на следователите бавно, но сигурно да изградят и докажат окончателната теория за разгадаване на най-голямата загадка в историята на авиацията досега.
Как се прави саламура за сирене?
Шакира се качи на сцената със синовете си Саша и Милан
Сидни Суийни разкри кой е идеалният мъж за нея
Джъстин Тимбърлейк и Джесика Бийл в очакване на празниците с двамата си сина
Чрез микропластмасата се разпространяват опасни бактерии
Клиника по неврохирургия в УМБАЛ „Св. Иван Рилски“ отпразнува своята 20-годишнина
Защо се будим малко преди алармата?
Наследствена ли е шизофренията?
Лунната почва може да съдържа следи от земната атмосфера
Антитела, проектирани от изкуствен интелект, ще бъдат тествани на хора
Признаци за бъдеща катастрофа в Антарктида
Разкриха влиянието на Марс върху климата на Земята
Кои са професиите за които работодателите дават тлъсти заплати?
Европол предвижда война между роботи и хора до 2035 г.
Поскъпнали ли са двойно зъболекарските услуги?
ВКС с решение: Eвропрокуратурата правилно е разследвала Портних
Крахът на империята Лукойл
Кевин или Кевин: кой ще оглави Фед през 2026 г.?
Broadcom предизвика разпродажби на технологични акции на Уолстрийт
Законодателите на ЕС обмислят облекчаване на капиталовите правила за покритите облигации
Инфлационните очаквания във Великобритания се охлаждат от двугодишния връх