Галя Стефанова е начален учител в столичното 138-мо училище "Проф. Васил Златарски". Тя има 16 години трудов стаж в образователната система, а днес е класен ръководител на 3 "В" клас. Влязохме в часа по "Човек и природа", където Стефанова преговори с учениците си темата "Тела и вещества", използвайки ресурсите на платформата "Дигитална раница".
Стефанова за първи път имаше възможността да проведе свой час на електронна дъска и да представи урока си от "Дигитална раница". Според нея платформата помага на учителите да модернизират образователните си методи и да направят уроците по-интересни за учениците.
"Абсолютен помощник е в работата, защото като учител аз имам възможността да създам свой собствен урок. Урок, който е съобразен с нуждите на класа, с пропуските, с това на кое искам да наблегна", каза Стефанова.
Какво обаче представлява "Дигитална раница"? Светослав Насвади се занимава с програми и проекти към Министерството на образованието. Според него "Дигиталната раница" е обещаваща учебна платформа, която тепърва ще се развива и ще спомогне развитието на образователната ни система.
"Това е безплатна интерактивна платформа. В момента всеки един учител в България има възможност да работи с платформа, която има инструменти за създаване на дигитално образователно съдържание. По принцип този тип платформи са платени, в случая ние сме закупили лицензите за цялата образователна система и е безплатно", каза Насвади.
"Дигитална раница" е част от проект "Образование за утрешния ден" на стойност 103 милиона лева. Проектът стартира в края на 2019 година и ще приключи в края на тази година. Преди реализирането на дигиталната раница в образователната ни система, по проекта бяха изградени два дейта центрове, чиято цел е да създадат така наречената "облачна среда", където да се съхранява информацията от "Дигитална раница". На базата на това "облачно пространство" бяха създадени и образователни акаунти за участниците в образователната система - учители и ученици. Чрез тях те получават достъп до електронната система на Министерство на образованието и именно чрез тях преподаватели и ученици могат да използват ресурсите на дигиталната раница. Така Галя Стефанова има възможност да подготвя уроците за 3 "В" клас чрез образователната платформа и да черпи допълнителни идеи и учебни материали от нея. Началната учителка вярва, че дигиталните уроци са бъдещето в образованието и чрез тях учениците имат възможност да усвоят по-лесно учебния материал.
Директорът на 138-мо училище Иван Стоянов и неговите колеги също смятат, че въвеждането на онлайн образователно съдържание в учебния процес е важно. Според тях процесът по модернизиране на образователната система отнема време и е необходимо популяризиране на предимствата на "Дигиталната раница", за да може повече учители и ученици да започнат да я използват.
"Една група от учители успяха да минат през квалификацията сега, която предложи националната програма. Винаги ще има хора, които ще са малко по-резервирани към дигитализацията в нашата система, но поне в моето училище смея да твърдя, че болшинството колеги са отворени", посочи директорът.
За урока си по предмета "Човек и природа", Стефанова използва материали от различни източници, включително и от "Дигиталната раница", за да може да обобщи информацията и да направи часа полезен и интересен за своите ученици.
Към този момент в "Дигиталната раница" има качени над 30 000 материала - тестове, видеа, 3D модели и други дигитални ресурси. За да се обогатява съдържанието на раницата обаче е необходим и активен принос от страна на учителите, които да качват уроци в платформата. Учителите, които споделят своите уроци в "Дигиталната раница" за общо използване, имат възможност да получат заплащане на стойност 179 лв. за всеки одобрен от Министерството урок. Преподавателите в 138-мо училище не намират финансовото възнаграждение за основен мотив да създават уроци в платформата, но все пак считат че тези пари биха били допълнителен стимул за преподавателите.
"Със сигурност мисля, че доста би стимулирало. Аз съм "за" и бих се включила, когато имам време и бих направила някакви уроци, които да мога да кача и да видя какъв отзвук ще има", каза учителката Лина Цветкова.
За да бъде възможно широкото приложение на "Дигиталната раница" обаче, е нужно и училищата да бъдат оборудвани с необходимата техника. Въпрос на време е училищните преподаватели да свикнат с платформата и да започнат самостоятелно да създават съдържание в нея. "Дигиталната раница" улеснява и учениците, както и техните родители, защото събира цялата им необходима информация за учебния процес и развитието на ученика.
Вижте повече в репортажа на Димитър Минчев.
Издигнаха къщички и палатки за протестиращите фермери край Промахон-Кулата
Тръмп е разтревожен от посещението на Путин в Индия
Патриарх Даниил отказа на краля на Йордания да участва в религиозен форум
Уран във водата на Харманли, жителите ще разчитат на водоноски
Защо корейското кимчи е полезно за имунната система?
Инфекция с Campylobacter при деца – как да я разпознаем?
Вода от розмарин и как помага тя на косата?
По-устойчиви доставки на лекарства: Съветът на ЕС подкрепи новия регламент за критичните медикаменти
Blue Origin представи проектиран с AI източник на енергия за Луната
Учени разгадаха мистерията на радиационните пояси на Уран
ЕС отстъпи: Бензиновите и дизеловите двигатели няма да бъдат забранени
Телескопът Hubble е заснел отново междузвездната комета 3I/ATLAS
Никола Цолов стартира от първа редица в Абу Даби
Тъжна вест! Почина поетесата Ружа Велчева
Елхите във Варна вървят от 30 до 300 лева
Във Варна ще се проведе последното за годината събитие за събиране на стотинки
Почина един от най-популярните японски актьори
Капацитетът за възобновяема енергия в Китай расте трикратно за последните пет години
Финансовият директор на "Фантастико": Най-голямото предизвикателство ще е преходният период към еврото
ЕК глобява платформата X със 120 млн. евро заради нарушаване на правилата за прозрачност
Кристиано Роналдо инвестира в стартъпа Perplexity AI