Електромобилите имат изключително висока цена - как да ги направим по-евтини

Ключът е в начина, по който ги ползваме

07.11.2023 | 07:46 Редактор: Толя Стоянова
Електромобилите имат изключително висока цена - как да ги направим по-евтини

Почти без изключение електромобилите имат значително по-висока цена от своите аналози с двигател с вътрешно горене (особено за електромобили с пробег над 400 км) и за мнозина тези цени са непосилни. И така, какво е необходимо, за да направим електрическата кола достъпна за повече хора? Възможно ли е изобщо на този етап? За да разберете колко струва придобиването на нещо, първата стъпка е да знаете колко струва то да бъде направено. Анди Палмър, считан за "дядото на електромобилите", докато работи в Nissan по модела Leaf, разкрива своята гледна точка по темата.

"В момента на пускане на пазара себестойността на продадените стоки беше по-висока от препоръчаната от производителя цена на дребно. Така че не ставаше въпрос само за това, че не покривахме режийните си разходи. Дори не покривахме цената на материалите", спомня си Палмър.

Лидерският подход на Nissan към Leaf се оказва стратегическо решение, подобно на това, взето от Toyota при пускането на първия хибрид Prius. Електромобилът обаче има много по-голяма батерия от тази при хибрида, така че Палмър продължава с някои основни изчисления.

"(Цените на) батериите паднаха от около 1000 долара за киловатчас (kWh) тогава, като днес бих ги поставил на около 150 долара", коментира Палмър. 

Ако приемем, че мисленето на производителите е, че имате нужда от 60 kWh батерия, това означава, че батерията им струва 9000 долара. Добавете към това режийните разходи на производителите и 15% дилърски марж и цената се повишава до около 41 500 долара. Палмър вярва, че цифрата ще продължи да пада до 80 долара за kWh за една стандартна батерия, но не и през следващите няколко години, тъй като скоростта на ценово понижение се забавя.

Друг път към достъпен електромобил е намаляването на размера на батерията. Поставянето на 24 kWh батерия (размера на тази в оригиналния Leaf) на цена от 150 долара за kWh намалява разходите за пускане на автомобил на пазара до около 20 000 долара, без производителя да губи пари, изчислява Палмър. Подобрената технология за батерии също играе роля за намаляване на разходите и един пример е преминаването към литиево-желязо фосфатни (LFP) клетки от сегашните никел-манган-кобалтови решения.

Четете повече в automedia.investor.bg.

Снимка: БГНЕС