Почти без изключение електромобилите имат значително по-висока цена от своите аналози с двигател с вътрешно горене (особено за електромобили с пробег над 400 км) и за мнозина тези цени са непосилни. И така, какво е необходимо, за да направим електрическата кола достъпна за повече хора? Възможно ли е изобщо на този етап? За да разберете колко струва придобиването на нещо, първата стъпка е да знаете колко струва то да бъде направено. Анди Палмър, считан за "дядото на електромобилите", докато работи в Nissan по модела Leaf, разкрива своята гледна точка по темата.
"В момента на пускане на пазара себестойността на продадените стоки беше по-висока от препоръчаната от производителя цена на дребно. Така че не ставаше въпрос само за това, че не покривахме режийните си разходи. Дори не покривахме цената на материалите", спомня си Палмър.
Лидерският подход на Nissan към Leaf се оказва стратегическо решение, подобно на това, взето от Toyota при пускането на първия хибрид Prius. Електромобилът обаче има много по-голяма батерия от тази при хибрида, така че Палмър продължава с някои основни изчисления.
"(Цените на) батериите паднаха от около 1000 долара за киловатчас (kWh) тогава, като днес бих ги поставил на около 150 долара", коментира Палмър.
Ако приемем, че мисленето на производителите е, че имате нужда от 60 kWh батерия, това означава, че батерията им струва 9000 долара. Добавете към това режийните разходи на производителите и 15% дилърски марж и цената се повишава до около 41 500 долара. Палмър вярва, че цифрата ще продължи да пада до 80 долара за kWh за една стандартна батерия, но не и през следващите няколко години, тъй като скоростта на ценово понижение се забавя.
Друг път към достъпен електромобил е намаляването на размера на батерията. Поставянето на 24 kWh батерия (размера на тази в оригиналния Leaf) на цена от 150 долара за kWh намалява разходите за пускане на автомобил на пазара до около 20 000 долара, без производителя да губи пари, изчислява Палмър. Подобрената технология за батерии също играе роля за намаляване на разходите и един пример е преминаването към литиево-желязо фосфатни (LFP) клетки от сегашните никел-манган-кобалтови решения.
Четете повече в automedia.investor.bg.
Снимка: БГНЕС
Най-хитовите маникюри за декември
Дългата история на Русия в нарушаването на споразумения
Провериха критични участъци при водосбора на река Струма и река Конска
НА ЖИВО: Теглят жребия за Мондиал 2026
Хранителен режим при Хашимото
Стартират нови национални програми за скрининг на колоректален и цервикален рак
Защо корейското кимчи е полезно за имунната система?
Инфекция с Campylobacter при деца – как да я разпознаем?
Роботът Optimus е усвоил бягането, движейки се почти като човек
Открита е уязвимост в механизма за възстановяване на ДНК на раковите клетки
Blue Origin представи проектиран с AI източник на енергия за Луната
Учени разгадаха мистерията на радиационните пояси на Уран
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Черен ден! Катастрофа взе три жертви край Търговище
Съдът на ЕС опровергава информация за допусната жалба срещу влизането ни в Еврозоната
Ограничават движението на автомобили във Варна през почивните дни заради два мача
Фратрия завърши годината с победа
Шефът на Rheinmetall: Мирът в Украйна няма да навреди на нашия бизнес
Hydrogenera ще внедри водородна система в завода на Volkswagen Poznań
Airbus трябва да достави 133 самолета през декември, за да постигне годишната си цел
Дори Фед да намали лихвите отново, подкрепата за икономиката ще бъде ограничена