Западни компании финансирали сръбски медии за пропагандна война в полза на Русия?

63% от рекламите в националните телевизии и вестници са на компании от ЕС, САЩ и Швейцария, показва изследване

15.03.2023 | 19:47 Редактор: Вяра Димова
Западни компании финансирали сръбски медии за пропагандна война в полза на Русия?

Твърдения като "Русия беше принудена да започне войната" и "в Украйна се извършваше етническо прочистване" често звучат от екрана на най-популярните телевизионни канали в Сърбия, пише АРД. И една от причините за това се нарича Александър Вучич - сръбският президент, който успя да постави голяма част от медиите в страната под своя контрол.

Особено пикантно в случая е това, че по данни на неправителствената организация "Център за изследвания, прозрачност и отчетност" сръбските медии в голяма степен се финансират от реклами на западни компании. Изследване показва, че 63% от рекламите в националните телевизии и вестници са на компании от Европейския съюз, САЩ и Швейцария. "Без парите на западните компании сръбската пропагандна машина нямаше да е възможна", казва Раса Неделков, програмен директор на организацията. 

Проучването, цитирано от АРД, показва, че 10% от изследваните реклами са на германски компании. За сравнение - делът на сръбските е 36 на сто, а на руските - едва 0,1%. Повече от 10 германски компании са рекламирани през миналата година свои стоки в сръбските медии, като всяка една от тях е инвестирала за целта по над 1 млн. евро.

"Според анализ повече от половината от рекламните разходи на "Лидл" са отишли за телевизиите ТВ "Пинк" и ТВ "Хепи", които са известни с проруската си военна пропаганда и непрофесионалните си и неетични репортажи", казва Неделков пред АРД. ТВ "Пинк" и ТВ "Пинк" са сред най-екстремните медии в Сърбия, коментира АРД. Те разпространяват руския наратив за войната в Украйна, включително за т.нар. "денацификация", както и твърдения, че зверствата в Буча са манипулация. Фалшивите новини за биолаборатории също намират място в ефира им, пише DW.

В същите медии се твърди още и това, че в Европейския съюз нямало свобода на словото, а единственият "глас на разума" бил унгарският премиер Виктор Орбан. Дезинформация се разпространява и по отношение на САЩ. Например след разрушителните земетресения в Турция и Сирия се чуха твърдения, че те били предизвикани именно от Съединените щати. Други медии, разпространяващи дезинформация - като Първа сръбска телевизия и ТВ Б-92, както и вестниците "Информер" и "Вечерње новости" - също са получавали пари от западни компании.

Германският депутат Томас Хакер призовава компаниите да обръщат внимание на това какви медии финансират чрез рекламите си. "И да си зададат въпроса: каква пропаганда финансирам със средствата си?", казва той. Хакер смята, че германските фирми не са финансирали въпросните медии с някаква прикрита цел. Но Раса Неделков не е убеден, че те не знаят за какво става въпрос.

Снимка: БГНЕС