"Най-голямата кражба в историята": Русия отказва да върне над 400 самолета

Общата им стойност е 10 млрд. долара

29.03.2022 | 16:53 Редактор: Здравко Черкезов

Досега такова нещо не се е случвало - поне не в тези мащаби. Русия отказва да върне 400 самолета, които изобщо не ѝ принадлежат. Общата им стойност е 10 млрд. долара. "Това е най-голямата кражба на самолети в историята", пише DW.

Надеждата да си получат обратно самолетите чезне: компаниите, предоставили на Русия пътнически самолети на лизинг, като водещите в бранша Aercap или Avolon, трябваше до понеделник да прекратят договорите си с руски авиокомпании - в резултат от западните санкции, наложени на Русия заради войната в Украйна. Мерките бяха обявени още преди месец, но руските авиокомпании така и не върнаха наетите машини.

Над 400 пътнически самолета на стойност 10 милиарда долара

"Страхувам се, че ставаме свидетели на най-голямата кражба на самолети в историята на гражданското въздухоплаване", коментира професорът по мениджмънт на въздушния транспорт към сингапурския Технологичен институт Володимир Билоткач. На същото мнение е и Хенрик Хололей, генерален директор към ЕК, отговарящ за мобилността и транспорта. Според него намиращите се в Русия лизингови самолети са "били откраднати". Става въпрос за повече от 400 пътнически самолета на стойност около 10 милиарда щатски долара, по-голямата част от които очевидно ще бъдат загубени.

След налагането на западните санкции Русия спешно предприе действия, за да предотврати спирането от експлоатация на наетите машини: те просто бяха пререгистрирани в Русия, за да бъдат удължени техните сертификати за сигурност. Според международните правила обаче двойна регистрация е недопустима. В тази връзка Хололей казва, че това представлява тежко нарушение на Чикагската конвенция за международното гражданско въздухоплаване. По данни на руското правителство над половината от общо 515 наети самолети са били вписани в собствените регистри.

Повечето от тези самолети извършват вътрешни полети, въпреки че са с отнети сертификати за годност от съответните власти в Ирландия и на Бермудите. А без тези сертификати машините всъщност нямат право да летят. Използването им за международни полети, които и без това сега са силно ограничени, би довело до конфискуването им в чужбина. Затова ЕК следи много внимателно всеки пътнически самолет, напускащ Русия, и работи в тясно сътрудничество с властите в страните, в които кацат руски самолети. Руската агенция Интерфакс съобщи, че миналата седмица са били задържани 78 такива самолета в чужбина.

Кой ще плати?

Въпросът е кой ще плати щетите. Макар въпросните самолети да са застраховани, експерти смятат, че по всяка вероятност лизинговите фирми ще трябва дълги години да търсят правата си в съда, тъй като става дума за огромни суми. По оценка на рейтинговата агенция Moody's щетите от войната в Украйна ще струват на застрахователните и презастрахователните компании до 11 милиарда долара. Но дори и след време тези самолети да бъдат върнати на собствениците им, тяхната стойност ще бъде неясна, защото няма да са поддържани според предписанията и с оригинални части. А това се дължи на факта, че както поддръжката, така и доставката на оригинални компоненти от страна на Airbus и Boeing са включени в списъка със санкциите срещу Русия.

За самите лизингови фирми загубите са големи, но все пак поносими, тъй като по-малко от 10 процента от наличните самолети са отдадени на руски авиокомпании. "Това няма да докара тези фирми до фалит", казва директорът на Alton Aviation Consultancy Брад Дейли, който преди това е работил за ирландския лизингов гигант Aercap. Дейли обаче добавя, че това ще се отрази на бъдещите отношения с Русия, чийто пазарен потенциал коренно ще се промени.

Междувременно няколко частни руски авиопревозвачи, които са загрижени за бъдещите си бизнес отношения със Запада, сигнализираха, че искат да върнат лизинговите самолети. За това обаче те се нуждаят от разрешението на руското правителство.

Снимка: БГНЕС

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК


5
2 rate up comment rate down comment 4
Българка
преди 2 години
А останалите държави защо крадат от Русия. Алчни и злобни са повечето западни държави. Така те имат охолен живот. Искрено се надявам, Русия да им го натири, защото го заслужават. Особено сащ - страхотно агресивна политика имат. Така обезкостиха България. Надявам се, само заради това, Русия да им го върне тъпкано. Сигнализирай за неуместен коментар
4
1 rate up comment rate down comment 6
Тай Бошо
преди 2 години
Аха. А посегателството на руския държавен валутен резерв, не го броим? И кой започна първи? Айде скрийте се, недоразумения такива Сигнализирай за неуместен коментар
3
4 rate up comment rate down comment 3
анонимен
преди 2 години
Може би най-доброто в случая е да се изчака една година, през която войнствено настроените президент на САЩ мистър Бай Дън и председателката на ЕК фрау Урсула Л. ще понижат нивото на силно своята революционна натура или пък, дай Боже, ще бъдат сменени в името на компромиса между САЩ+НАТО+ЕС и Русия, или ще има световна война. Да видим първо каква ще бъде ситуацията с газа и дали Русия ще се съгласи на мир или ще воюва до превземането на Киев. Сигнализирай за неуместен коментар
2
5 rate up comment rate down comment 3
бети
преди 2 години
и кой ще даде нещо вече на тъпите раши, нали произвеждат страшни самолети ***, защо не ползват тях.Дейстават като при Ленин после ще се молят.... Сигнализирай за неуместен коментар
1
5 rate up comment rate down comment 4
Ognian
преди 2 години
Е ми да се оплачат на Байдън и ЕU,нали те опредилат кой да живее и кой да мре,всички трябва да се жертваме за Украйна...защо ривете...:))ама губили пари ,ама някой пита ли мен ,Аз какво губя,не им пука,браво на Путин браво русия,е ми гризкайте тоягата Сигнализирай за неуместен коментар