EMA потвърди: Има връзка между ваксината на AstraZeneca и тромбозите

Необичайните реакции се наблюдават най-вече при жени в рамките на 2 седмици след ваксинацията

07.04.2021 | 17:25 Редактор: Здравко Черкезов

Ваксината срещу Ковид-19 на AstraZeneca има вероятна връзка с много редките случаи на необичайни кръвни съсиреци с ниско съдържание на тромбоцити. Това стана ясно от извънредна пресконференция на европейския регулатор по лекарствата (ЕМА).

След дълго очакване - EMA призна, че е открила "възможна връзка" между ваксината на AstraZeneca и много рядък вид кръвен съсирек в мозъка. Анализирани са 62 случая на тромбоза в мозъчния венозен синус и 24 случая на кръвни съсиреци в коремните вени. Те са се появили при имунизирани пациенти в Европа. 18 от тези случаи са били фатални. 

"Важно е както ваксинираните хора, така и здравните специалисти, да са наясно с признаците, и симптомите на тези необичайни аномалии при съсирването на кръвта и да могат да ги забележат бързо, за да минимализират риска", изпълнителният директор на EMA Емер Кук.

Необичайните странични реакции се наблюдават най-вече при жени в рамките на 2 седмици след ваксинацията. Все още не е установена точната причина за това. 

"Изглежда, че рискът е предимно във възрастовата група под 60 години. Среща се обаче и при по-възрастни хора и засяга предимно жени. Едно правдоподобно обяснение за комбинацията от кръвни съсиреци и ниско ниво на тромбоцити е специфичният имунен отговор. Нещо подобно се наблюдава при пациенти, лекувани с хепарин", поясни Емер Кук.

От регулатора увериха, че редките кръвни съсиреци трябва да бъдат посочени като възможен страничен ефект в листовката на препарата, но подчертаха, че "рискът от смъртност от Ковид-19 е много по-голям от риска от смъртност от тези тежки нежелани реакции".

Вижте повече подробности в репортажа на Яна Червенкова.

Снимка: Bloomberg L.P.

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК

1
1 rate up comment rate down comment 0
опасно лекарство
преди 1 седмица
"рискът от смъртност от Ковид-19 е много по-голям от риска от смъртност от тези тежки нежелани реакции". - Това е спекулативно твърдение, защото не е изследвано при колко ваксинирани се случва. Много починали след ваксинация може да са били с тромбози, но никой не ги е изследвал. Сигнализирай за неуместен коментар