България сутрин

Всеки делник от 9:30 часа
още

Старите шофьори отново на изпит - задължително или пожелателно?

Коментар на Златина Стоянова от Асоциацията на пострадалите при катастрофи и бившият шеф на КАТ Алекси Стратиев в ефира на Bulgaria ON AIR

03.06.2016 | 09:41 Редактор: Тодор Петров
Старите шофьори отново на изпит - задължително или пожелателно?

Предвижда се старите шофьори отново да се явяват на изпит, за да опреснят своите знания. Към момента те не са задължителни, но са пожелателни, за да бъде намален рискът от инциденти на пътя.

"Това е пожелателен курс за водачи, които искат да опреснят знанията и уменията си. Разглеждат се рискови ситуации на пътя. Искаме да обърнем внимание на очевидни неща, че трябва да поставяме колани, да превозваме децата в специални детски столчета. Това леко омръзва, но става въпрос за спасяване на човешки животи", обясни в Сутрешния блок на Bulgaria ON AIR Златина Стоянова от Асоциацията на пострадалите при катастрофи. 

Тя разкритикува практиката, при която, за да подновим шофьорската си книжка, никъде не се проверяват знанията и уменията ни. "Има хора, които просто подновяват документа, но реално нямат почти никакъв опит. Трябва да се проверява дали водачът не само е здрав, но и има способности да управлява автомобила", категорична е Златина Стоянова.

Според бившия директор на КАТ Алекси Стратиев, са нужни нови санкции и нов начин, чрез който нарушителите да изтърпят наказанието си. 

"Досегашната практика ги стимулира да бъдат още по-недисциплинирани", посочи той. Гостът в студиото на Bulgaria ON AIR се обяви за по-високи санкции за груби нарушения, които водят до смърт. 

"Няма панацея, за която да кажем, че ще реши проблема. Купуват се книжки, дипломи, медицински епикризи, това е национален проблем", коментира още Стратиев.

Експертът е на мнение, че хората сами трябва да осъзнаят, че са рискови на пътя. Опреснителните курсове би трябвало да се прилагат сега и веднага за всички нарушители, които имат по 2-3 нарушения.

"В новия проектозакон е залегнало да има по-големи рестрикции към младите водачи, които излизат на пътя. Да получават по-малко контролни точки, за да бъдат внимателни и да не ги загубят бързо", коментира още бившият шеф на КАТ.