Онлайн пространството изобилства от игри, томболи и промоции, които обещават безплатни награди, големи отстъпки или специални предложения за рожден ден.
Проверка преди участие
"На първо място се опитваме да проверим кой стои зад тази игра. Защото в много случаи се оказва, че това е измама, която има за цел или да събере наши лични данни, или пък да ни създаде усещането, че сме спечелили някаква награда, но после да поиска, например, да си я платим. И това вече си е нелоялна практика, когато не е измама", каза основателят на платформата "Ние, потребителите" Габриела Руменова в студиото на "България сутрин".
Във всяка легитимна кампания трябва да има ясно посочен организатор, период на провеждане, условия за участие и информация за възрастовите ограничения.
Тези данни обикновено се съдържат в общите условия, които потребителите рядко четат, но именно там се крие най-важното.
"Ако на официалната страница на така наречения организатор няма информация за провеждането на такава игра, то тогава най-вероятно сме попаднали на някакъв тип измама", отбеляза Руменова в ефира на Bulgaria ON AIR.
Тя посочи, че понякога дори истински игри на известни марки се използват за създаване на фалшиви копия, които се различават само по това, че предлагат други награди или липсва коректна информация за организатора.
Събиране на лични данни и "наградите"
Най-честите измамни игри изискват от потребителите да отговорят на няколко елементарни въпроса – за възраст, предпочитани продукти, местоживеене – и накрая да предоставят лични данни, като имейл или телефон.
Тези данни обаче често се използват неправомерно.
"Ние трябва да проявяваме грижа към личните си данни като един добър стопанин и да изискваме те да бъдат обработвани само за целите, за които са събрани. И да не забравяме, че след като дадем съгласие за участие в игра, след приключването ѝ можем да поискаме личните ни данни да бъдат заличени и повече да не се обработват", заяви Руменова.
Истински награди срещу фалшиви обещания
При реалните промоции обикновено се изисква закупуване на продукт и запазване на касовата бележка, докато при измамните кампании покупка не се изисква, а наградите изглеждат прекалено щедри – например екскурзии или автомобили срещу минимално действие.
Според Руменова, ако за получаването на награда се иска допълнително плащане, това може да бъде определено като нелоялна или дори агресивна практика.
Изключение има, ако в официалните условия изрично е упоменато, че потребителят покрива единствено разходите за доставка.
При съмнение обаче тя препоръчва незабавна комуникация с организатора, а при липса на яснота – сигнал до Комисията за защита на потребителите.
Бихте ли се чувствали по-сигурни с повече охрана и металдетектори в моловете?
Снимка: Freepik
Как "човекът на Тръмп" в НАСА ще изправари Китай в космоса?
Проходът Троян-Кърнаре е временно затворен
Япония е изправена пред криза, свързана с деменция
Почти 50% подкрепа за предложението за ограничаване на населението в Швейцария
Хранителен режим при Хашимото
Стартират нови национални програми за скрининг на колоректален и цервикален рак
Защо корейското кимчи е полезно за имунната система?
Инфекция с Campylobacter при деца – как да я разпознаем?
Почистването на орбитални отломки може да се превърне в печеливш бизнес
Съоснователят на Neuralink стартира проект, който може да промени човешката еволюция
Роботът Optimus е усвоил бягането, движейки се почти като човек
Открита е уязвимост в механизма за възстановяване на ДНК на раковите клетки
7 декември е обявен за Международен ден на гражданската авиация
Виц на деня - 7 декември
Мачовете по ТВ днес (7 декември)
Времето във Варна на 7 декември
Честваме паметта на свети Амвросий Медиолански
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив с САЩ
Кадър на деня за 6 декември
Облигациите не защитават от AI балон
В Испания и Италия банките стимулират дългоочакваното възстановяване на акциите