Проблемът с агресивното поведение на пътя остава една от основните причини за тежки катастрофи и смъртни случаи в България.
Глобите не водят до трайна промяна в поведението
"Глобите сами по себе си имат някакъв възпитаващ и коригиращ ефект върху поведението, обаче в същото време те не са достатъчни. Тогава, когато налагаме едно наказание във връзка с конкретно поведение и това се случва през някаква глоба или еднократно изтърпяване на такова наказание, не можем да очакваме устойчива промяна в поведението на конкретните водачи. Да, контролът е важен, прилагането на закона е важно - елемент и фактор от това да повлияем поведението, но за съжаление до момента, до който не започне да се работи ефективно с хората, реално не мисля, че ще се постигне желаният ефект", коментира доц. д-р Зорница Тоткова от Института за изследване на населението и човека към Българска академия на науките в студиото на "България сутрин".
Агресивните шофьори често имат определени личностни характеристики и темперамент, които ги правят по-склонни да поемат рискове. Това, че даден човек има такава предразположеност, не означава, че не може да се научи да се съобразява със социалните и правните норми. Но за целта са нужни образователни и поведенчески интервенции, а не просто санкции.
Как да превъзпитаме рисковите водачи
"Има как да ги превъзпитаме тези водачи, но това няма да стане само с глоба. Това ще стане през различни обучителни програми, превантивни програми, програми за интервенция, които са насочени към конкретните дефицити. Опитваме се да лекуваме някакво поведение чрез налагане на еднократна, двукратна глоба наказание. Но в същото това време, именно агресивните водачи - просто продължават след това. С тях не се работи. Тези хора имат различна перцепция за риска, те не го възприемат реално и адекватно", заяви доц. Тоткова в ефира на Bulgaria ON AIR.
Според нея рисковите действия зад волана са напълно предотвратими, ако се приеме комплексен подход, включващ не само наказания, но и дългосрочна работа по осъзнаване на опасностите, които те създават за себе си и останалите участници в движението. Основна роля в това имат и инструкторите по време на шофьорските курсове, които могат да разпознаят потенциално рискови водачи още в процеса на обучение.
Опитните шофьори - неочакваната рискова група
Прави впечатление, че поведението на много шофьори рязко се променя, когато преминат границата на България. Доц. Тоткова отбеляза, че това се дължи на по-строгия и неизбежен контрол в други страни, което показва, че когато санкциите са бързи, ясни и неизбежни, поведението на водачите се коригира.
Интересно е и, че не младите шофьори са най-рисковата група, въпреки популярното мнение. Според данни от изследвания, най-честите и тежки нарушения се извършват от хора с повече опит - обикновено на възраст между 30 и 40 години. Те имат висока увереност в своите умения, която понякога води до надценяване на собствените възможности.
Гледайте целия разговор във видеото.
Недостиг на кръв в център по трансфузионна хематология в Плевен
Кристъл Палас притисна Сити, но въпреки това “гражданите” победиха
Доц. Киселова: Лоша комуникация, силно его и липса на правила бутнаха кабинета
Дрифтаджия с “Мерцедес” кара с над 303км/ч ВИДЕО
Чрез микропластмасата се разпространяват опасни бактерии
Клиника по неврохирургия в УМБАЛ „Св. Иван Рилски“ отпразнува своята 20-годишнина
Защо се будим малко преди алармата?
Наследствена ли е шизофренията?
Част от амазонската тропическа гора вече е частна собственост
На повърхността на луната на Юпитер – Европа, е забелязан гигантски черен „паяк“
Лунната почва може да съдържа следи от земната атмосфера
Антитела, проектирани от изкуствен интелект, ще бъдат тествани на хора
Мехмед Дикме предрича сблъсък между Борисов и Пеевски
Киселова каза в прав текст кое е съборило кабинета
Ива Митева: ИТН прекрачиха една граница, от която няма връщане назад
Над 20-километрова колона от тирове на границата
101 проверки на обекти и лечебни заведения извърши РЗИ за седмица
Мелони: Европа трябва да приеме новата стратегия за сигурност на Тръмп
"Булгаргаз" предлага поевтиняване на природния газ с над 3% за януари
Египет предлага арабските държави да координират енергийните покупки в извънредни ситуации
Кадър на деня за 14 декември