Продължава разследването на инцидента в авиобаза "Граф Игнатиево", при който в петък по време на тренировка загинаха двама пилоти - майор Петко Димитров и старши лейтенант Венцислав Дункин.
"За следващия ден беше предвидено традиционно авиошоу по повод 20 години България в НАТО и 35 години от приемането на МиГ-29 у нас. Беше предвидено самолети от българските ВВС да изпълнят демонстрационни полети на летище "Граф Игнатиево". В конкретния случай става въпрос за инструктори от Военновъздушното училище в Долна Митрополия, които обучават курсантите, така че е нормално те да изпълняват фигури от висшия пилотаж и в това няма нищо изключително", каза авиоекспертът Димитър Ставрев от списание "Криле" в студиото на "България сутрин".
Той потвърди появилата се вече информация, че за този самолет - L-39ZA, това са едни от най-опитните пилоти.
Всеки полет се изпълнява с полетен план
"Пилотите са изпълнявали фигурата Кубинска осморка. Това е комбинация от половин лупинг, след това се прави полутоно, нов лупинг и ново полутоно. Това, което ми казаха пилоти, е, че самолетът е тръгнал да набира височина с недостатъчна скорост. Началното ниво на фигурата е било недостатъчно и след това с недостатъчна скорост са тръгнали да се качват", допълни Ставрев за Bulgaria ON AIR.
Според него теоретично с този самолет те са могли да катапултират.
"За мен е учудващо защо на пилотите не им е подсказано, че височината, която са набрали, не е достатъчна. Следствието разполага с цялата документация, показанията, радарите. От черната кутия също ще има информация. Всеки полет се изпълнява по т.нар. полетен план, всяка една секунда е дефинирана - с каква скорост трябва да се движи самолетът, каква височина. Ръководителят на полета трябва да следи дали този полет се изпълнява по план и ако не се изпълнява, да подскаже на пилотите", поясни авиоекспертът.
Двигателят е работил до последния момент
По думите му има десетки записи на присъстващите журналисти.
"Доколкото знам, черната кутия е в сравнително добро състояние. На записа се чува, че двигателят работи до последния момент. Поне с него не е имало проблем. И няма стара или нова техника, има поддържана и неподдържана техника. Българското общество трябва да реши за себе си иска ли да има армия, не иска ли да има армия. F-35 е много по-модерен и много по-евтин от F-16, които сме закупили", подчерта Димитър Ставрев.
Той е на мнение, че откакто сме в НАТО авиацията ни е силно намаляла.
Гледайте целия разговор във видеото.
Урсула и Мерц на крака при белгийския премиер за руските активи
МААЕ: Защитният саркофаг на АЕЦ Чернобил е повреден от дрон
Празнуваме Никулден, над 200 000 българи черпят днес
Прекроеният Бюджет 2026 е факт, какво предвижда и какво премахнаха?
Хранителен режим при Хашимото
Стартират нови национални програми за скрининг на колоректален и цервикален рак
Защо корейското кимчи е полезно за имунната система?
Инфекция с Campylobacter при деца – как да я разпознаем?
Съоснователят на Neuralink стартира проект, който може да промени човешката еволюция
Роботът Optimus е усвоил бягането, движейки се почти като човек
Открита е уязвимост в механизма за възстановяване на ДНК на раковите клетки
Blue Origin представи проектиран с AI източник на енергия за Луната
Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Кадър на деня за 5 декември
S&P 500 отчита четвърти пореден ден на ръст и се повишава с 0,4% за седмицата
Всяко второ предприятие у нас разполага със собствен уебсайт
Гръцкият парламент одобри покупката на ракетни системи за 650 млн. евро от Израел