fallback

"Дигиталната раница" спестява килограми от ученическата, но крие подводни камъни

Плюсовете и минусите на електронното обучение споделиха Розалина Лъскова, Мая Зафирова и д-р Стойка Радева

16.08.2023 | 09:20 Автор: Елеонора Танева

Платформата "дигитална раница", създадена от Министерството на образованието, позволява учебното съдържание да се съхранява онлайн, с което да се намали нуждата от хартиени учебници. 

"Всичко е в баланса, въпросът е доколко се използват дигитални технологии, колко дигитално време се използва в училище и у дома. Практиката показва, че учене с платформата по математиката минимум 30 минути води до по-лесно усвояване на материала. По-важният въпрос е как децата да учат ефективно, благодарение на кои подкрепящи ресурси - помагала, дигитална платформа", заяви изпълнителният директор на "Образование без раници" Розалина Лъскова в студиото на "България сутрин". 

Тя подчерта, че идеята е учителите да имат повече възможности и ресурси, с които да преподават на учениците. Целта е в един момент да има електронен достъп до всички ресурси, тъй като "електронната раница" тепърва ще се разраства.

Директорът на 140 СУ "Иван Богоров" Мая Зафирова е по-скептична по отношение на дигиталното учене по математика. Според нея учениците по-трудно ще усвояват материала. 

"Дигиталното съдържание със съдържанието на хартия трябва да вървят заедно. Едно дете, което тепърва тръгва на училище, неговите начални знания не могат да бъдат само дигитални. За математиката трудно се получава в електронен вариант. Надявам се да има универсални електронни методи, за да усвояват знанията по математика. Не са ни добри резултатите по НВО в математиката", подчерта директорът пред Bulgaria ON AIR.

По думите ѝ е важно учителите да имат свободата да прилагат "дигиталната раница" според възможностите си и според индивидуалността на учениците. 

"Хубавото е, че всеки от практиката си може да приложи в дигитална среда това, което би подобрило учебния процес. Но изниква и въпросът дали всеки родител, учител, дете ще има гарантиран интернет, за да не спира процесът", добави Мая Зафирова. 

Очакванията ѝ са "дигиталната раница" да намали административната тежест за учителите.

А намаляването на тежестта на раниците е несъмнен плюс за учениците и тяхното здраве, коментира физиотерапевтът д-р Стойка Радева. 

"Нашето тяло е изключителна система, която винаги реагира с някакви сигнали срещу това, което ѝ е в повече. Когато тежи нещо, се уплътняват мускулите, стягат се, а това води до болка. Организмът праща болка, за да ни каже "тази тежест ми е прекалено голяма". Ако не го отчетем и с болка правим същото, той ще ни прати и други сигнали - схващане, невъзможност за движение, болка в гърба, световъртеж понякога - с тези симптоми децата идват при нас", сподели физиотерапевтът.

Д-р Радева допълни, че физическите отражения от тежките раници могат да дойдат след години. Включително и тези със зрението. Тя препоръчва учениците да прекарват не повече от 20 минути пред дигиталния екран и след това да има достатъчно време за физическа активност. 

"Хора и на 25 г. имат проблеми в шията, световъртеж. Първият въпрос, който задаваме, е на компютър ли протича по-голяма част от работното време и отговорът е "да". Затова след тези 20 минути пред тези устройства трябва двигателна активност, да бъде заложено повече на спорта, на физическите активности. Децата забравят да прекарват своето детство в игри, да спортуват, а това води до затлъстяване след младите и подрастващите, това е страхотен бич в наше време", алармира д-р Стойка Радева. 

Гледайте целия разговор във видеото.

fallback
Още от България сутрин
fallback