Учени: Мъжките маймуни са предимно гейове, подкрепят се повече

Бисексуалните макаци са имали повече потомство от хетеросексуалните си колеги

12.07.2023 | 20:21 Редактор: Искра Ангелова
Учени: Мъжките маймуни са предимно гейове, подкрепят се повече

Хомосексуален секс - някои хора го правят, някои пингвини го правят, а както се оказва, и много маймуни го правят. Според проучване, публикувано в списание Nature Ecology and Evolution, това е съвсем естествено.

Наблюдавайки група макаци резус в продължение на три години в Пуерто Рико, учените от Лондонския имперски колеж установяват, че по-често мъжките правят секс със същия пол, отколкото тези от противоположния пол.

Изследователите съобщават, че 72% от 236-те мъжки маймуни са се съвокуплявали с други мъжки, докато само 46% са участвали в хетеросексуален секс.

Съществуват много различни теории - липса на достатъчно женски, установяване на господство или изпускане на парата - които могат да обяснят защо животните могат да се ангажират с хомосексуално поведение.

Но изследователите смятат, че наблюденията им всъщност подкрепят изцяло нова теория - че мъжките, които правят секс един с друг, имат еволюционно предимство пред хетеросексуалните си събратя.

Изследователите съобщават, че мъжките маймуни, които правят секс помежду си, често подкрепят партньора си в битки. Освен това тези мъжки маймуни не са строго хомосексуални. Те правят секс и с женски.

Всъщност изследователите са установили, че бисексуалните макаци са имали повече потомство от хетеросексуалните си колеги.

Така че, взети заедно, "те създават връзки и си помагат в борбата", казва Винсент Саволайнен, биолог и водещ автор на изследването, пред New Scientist. "И след това идеята е, че ако правят това, тогава може да имат и достъп до повече женски и на практика да имат повече бебета", каза той. И тези бебета може да са по-склонни да правят същото, установяват изследователите.

Гей сексът при мъжките маймуни е частично наследствен

С помощта на генетични тестове и родословни дървета те установяват, че еднополовото поведение е 6,4% наследствено. Само по себе си това може да изглежда малко. Но то е в съответствие с другите наследствени поведения, които учените са идентифицирали при маймуните - включително обгрижването и социалността, се уточнява в прессъобщение на университета. По принцип поведението трудно може да се припише на гените, така че дори на пръв поглед ниският процент от 6,4 % заслужава внимание.

Въпреки че взаимоотношенията, които имат маймуните, вероятно са различни от тези на хората, Саволайнен се надява, че тези открития могат да ни помогнат да разберем по-добре променливостта на пола.

"За съжаление, сред някои хора все още съществува убеждението, че еднополовото поведение е "противоестествено", а в някои страни за съжаление все още се прилага смъртно наказание за хомосексуализъм. Нашето изследване показва, че еднополовото поведение всъщност е широко разпространено сред животните", казва Саволайнен в изявление.

Снимка: БГНЕС