Кои видове олио е добре да не консумираме?

Слънчогледово е най-употребяваното в страната ни и изобилства с омега-6 мастни киселини

24.03.2022 | 12:50 Редактор: Ваня Кузманова
Кои видове олио е добре да не консумираме?

Един от хранителните продукти, които могат да натоварят организма и да задълбочат проблема с възпалителни процеси, е олиото. Неслучайно зехтинът се препоръчва като по-здравословна мазнина. Но има олио, което е по-малко вредно, и олио, което е по-вредно.

Кои видове олио е добре да избягваме?

Царевично олио - то е изключително богато на полиненаситени мастни киселини. Евтино олио е и има "висока точка на горене", което и го прави предпочитано за пържене. Съдържа 57% омега-6 и едва 29% омега-3 мастни киселини, като останалите проценти се падат на омега-9 и наситените мазнини. Именно това съотношение на мазнините в него го прави нездравословно, балансът на полезни/вредни мазнини е силно нарушен към тези с неблагоприятни за здравето последици.

Соево олио - като други растителни масла, соевото олио е силно рафинирано. Това означава, че за получаването му се преминава през технологичен процес, в който участват множество съединения. Този процес на получаване на олиото, от извличането му до крайния продукт, го прави податлив на окисляване. Когато един продукт е богат на окислени съединения, той натоварва организма ни с още повече възпалителни агенти. Обобщено, рафинираните мазнини повишават риска от сърдечносъдови заболявания, диабет тип 2, метаболитен синдром. 

Слънчогледово олио - най-употребяваното в страната ни олио всъщност изобилства с омега-6 мастни киселини. Според изследване от 2017 г. публикувано в сп. Healthcare тези мастни киселини могат да предразположат развитието на сърдечни и ракови процеси при налични възпаления в организма. Освен това, според друго изследване от 2017 г. представено в the Journal of Hazardous Materials слънчогледовото олио отделя по-високи нива на алдехид при топлинна обработка в сравнение с други растителни масла за готвене. Алдехидите са токсични вещества, които са опасни за здравето по много начини, показва изследване от 2017 в Chemical Research in Toxicology.

Кокосово олио - може да повиши нивата на лошия LDL холестерол, което вреди на сърдечното здраве. То е богато на средноверижни мастни киселини, които по-трудно се превръщат в липиди в организма, според проучване поместено в сп. Circulation през януари 2020 г.

Палмово олио/масло - то съдържа почти равно количество наситени и ненаситени мазнини. Извличането на тази мазнина обаче се обвинява за унищожаването на тропическите гори, което е свързано с глобалното затопляне на планетата, вредящо на много начини на нашето здраве. 

Повече по темата четете в puls.bg 

Снимка: Pixabay

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК
 

1
0 rate up comment rate down comment 0
Ради
преди 8 месеца
Всички олиа, които са от семки са изключително силно преработени с всякакви химии, защото просто е трудно да се изкара голямо количество мазнина от тях. Отгоре на това като добавим и Омега-6 м.к. и става страшно. Сигнализирай за неуместен коментар