България сутрин

Всеки делник от 9:30 часа
още

Дебат за образованието

Кой е ключовият проблем в системата - неграмотността, липсата на подготовка за пазара на труда, или ранното отпадане от училище?

07.03.2017 | 08:55 Редактор: Мария Аладжова
Дебат за образованието

Какви са проблемите на образованието у нас и как трябва да се решат те - по темата в студиото на "България сутрин" по Bulgaria ON AIR дебатираха проф. Александър Кьосев от коалиция “Да, България“, Димитър Делчев, който е водач на листата в Благоевград на коалицията "Реформаторски блок - Глас народен", и Георги Колев от Обединените патриоти.

От "Да, България" предлагат 5% от БВП да бъде отделян за образование. А проблемът в тази сфера е системен, настоя проф. Кьосев. Той призова за по-добра комуникация между училището и обществото и допълни: "Вече има създадена една стратегия за грамотност. Грамотността е нещо сложно и съставно. Не можем да го решим с вълшебна пръчка, решава се със стратегия за образованието и политики в конкретни области. Ясна стратегия за грамотност - за 4 и 5 клас, както и когнитивната грамотност по-нагоре". 

По думите му училището не дава равен старт на всички ученици, а напротив - създава прослойки, и е необходимо проблемите да се решават с конкретни стратегии - всичко друго извън това е популизъм, настоя той.

А според Георги Колев от Обединените патриоти ключовият момент в орбазователната ни система е подготовката на свежи кадри за пазара на труда.

"Ако ние не направим така, че това образование да носи реализация на децата ни, в живота нищо не сме направили - празнословци сме", коментира той.

"Ние от Обединените патриоти сме хора, които предлагаме практически решения. Ние сме за анализ на пазара на труда, анализ на нашите деца, трябва да говорим за резултата... Неграмотността е част от цялостното некачествено образование, не е достатъчно да си грамотен, трябва и да си подготвен за пазара", добави Колев.  

"Статистиката сочи, че ранното отпадане се увеличава всяка година. Ти няма как да имаш грамотна нация. Тук проблемът няма да се реши със сложни анализи, тук въпросът ще се реши с решителни мерки. Предлагаме образованието да стане основен приоритет на държавата", коментира от своя страна Димитър Делчев.

Реформаторите предлагат комплекс от мерки, с които да се предотврати ранното отпадане от училище, като например да се преценява дали има вероятност даден ученик да прекъсне образованието си и при необходимост да се работи по-тясно с него. Сред предлаганите мерки са и глоби за родителите, чиито деца системно отсъстват от часовете.