Валерия Видинлиева: Темата за финансите следва да e част от уроците в училище

Остаряло и неефективно е увеличаването на уч.часове, смята зам.-директорът Човешки ресурси в Овергаз

03.05.2015 | 18:00 Редактор: Мариета Иванова
Валерия Видинлиева: Темата за финансите следва да e част от уроците в училище

Още по темата

Темата за парите, тяхната власт или подчиненост би следвало да присъстват в уроците по математика, география, а защо не и литература, смята Валерия Видинлиева, заместник-изпълнителен директор „Човешки ресурси” в Овергаз. Тя подчертава, че подобни теми би трябвало да присъстват в учебния план предвид факта, че „финансите и икономиката са фундамент на живота и неразривна негова част”.  По думите й обаче това в голяма степен зависи от преподавателското майсторство.

Според нея увеличаването на броя на часовете и създаване на нови курсове в училищата и университетите е остарял и неефективен подход. Повод за коментара й е предстоящата конференция „Финансово образование за устойчива икономика“, която ще се проведе на 11 май 2015 в Хотел „Балкан“, София. Организатори на събитието са медийна група Bulgaria On Air, Bloomberg TV и Investor.bg.

Г-жа Видинлиева споделя и какви усилия полага Овергаз за развитие на уменията на служителите в компанията. Какво мисли тя за електронното образование може да прочетете от интервюто й за Bulgaria On Air:

Вашата организация обучава ли новите си кадри на нови умения и колко време изисква този процес?

В Овергаз се стремим да подготвим кадрите си още преди те да са се присъединили към екипа ни чрез реализацията на младежките проекти „Стажантска академия” и „Професионално образование”. Стремим се да обучаваме бъдещите си колеги и да им осигуряваме нужното ниво на подготовка – от една страна, като знания и умения, а от друга – като познаване на бизнеса, още преди постъпването им в компанията.

Когато директно наемаме служители за свободни позиции, подготвяме за тях въвеждащо обучение, благодарение на което те имат непосредствената възможност да опознаят компанията, бизнеса и неговите специфики, както и по-лесно да се адаптират в новата среда.  

Как оценявате подготовката на новопостъпващите кадри в компанията/организацията ви?

По-голямата част от новопостъпващите служители доказват още на входящите тестове и интервюта, чрез решаването на различни, нетипични за тях казуси, че разполагат с нужното ниво на подготовка. А ако те вече са преминали през някой от нашите проекти, то сме гарантирали по най-сигурния начин високото ниво на професионални компетенции.

Нуждаят ли се от допълнително обучение новопостъпващите кадри - малко-много или изцяло?

В нашата компания има конкретни позиции, за които, поради естеството на бизнеса,  няма подготвени кадри на пазара на труда. Това ни провокира да създадем и реализираме младежките проекти, за които споменах, за да подсигурим цялостна подготовка на специалистите в областта на газификацията.

В останалите случаи по наши наблюдения необходимостта от допълнително обучение е минимална.

Подкрепяте ли допълнителната квалификация на персонала си или разчитате сами да си го осигуряват?

Повишаването на квалификацията и развитието на служителите е сред основните стратегически цели на нашата компания. Винаги се отзоваваме на желанието на нашите колеги да подобрят своите работни умения, особено когато това е обвързано с поемането на нови отговорности или идентифицирана нужда на организацията. Провеждаме разговори със служителите за това какво не им достига като знания или върху какво те смятат, че трябва да наблегнат в своето професионално развитие. В резултат организираме обучения, с които отговаряме на нарасналата нужда от повишаване на квалификацията.

Как виждате развитието на електронното образование в светлината на навлизането на новите технологии във всички сфери на икономическия живот?

Ролята на електронното образование в ерата на информационното общество е от съществено значение, защото то осигурява по-лесен достъп до ресурси и е алтернативен канал за достигане до по-младите. То също позволява съкращаване на разходи за институциите и компаниите и пренасочването им към по-приоритетни направления.

Този иновативен инструмент повишава многократно ефективността от обучението, особено в комбинация с други инструменти (така нареченото „blended learning”). Като основно предимство на този метод бих посочила и възможността за „овластяване”, която електронното обучение дава на обучаемото лице. Така то може да управлява собствените си образователни нужди и напредък в удобно за него време и темпо. А бъдещето е в персонализираното образование.

Каква онлайн образователна платформа използва вашата организация или вие лично /или сте ползвали/?

В момента в компанията реализираме проект по внедряването на онлайн обучителна платформа. За начало сме се спрели на open source платформата Moodle.

Трябва ли да се заложат задължителни часове в средното образование и още курсове по икономика във ВУЗ?

Остарял и неефективен подход е да се увеличава броят на часовете и да се създават нови курсове в училищата и университетите. Финансите и икономиката са фундамент на живота и неразривна негова част и ако подготвяме младежите за живота, би трябвало в уроците по математика, география, а защо не и по литература, темата за парите и тяхната власт или подчиненост да присъстват. Това е майсторството на преподавателя, който не преповтаря стари данни, а подготвя ученика да управлява сам живота си и един от основните му ресурси – финансите.

Кое е по-важно за вашата организация при избор на персонал - IT или икономически познания?

Много зависи от позицията, за която се подбира. До голяма степен IT познанията са важни за почти всички позиции в компанията. При икономическите направление и дейности и особено при подбора за мениджърски позиции познанията по икономика пък са от съществено значение.

Има ли нужда от финансовото образование в България? Защо?

Финансовото образование безспорно е необходимост. То дава ценни житейски знания и умения, чрез които младият човек добива самостоятелност, поема отговорност и сам управлява живота си, без така наречената „заучена безпомощност” – тоест очакването държавата или някой друг да се погрижи за всичко.

Добър пример в тази посока е Швейцария, където финансовото образование започва от ранна детска възраст и дори е ангажимент на Централната банка. По подходящ начин децата научават как да съставят и управляват собствения си бюджет. Научават какво са парите и как те могат да им служат, а не обратното. Това е изключително ценно умение, което подпомага техните по-нататъшни избори в живота – както в професионален план, така и в личен.