В своето 14-о годишно издание, дългоочакваното проучване на Института Ройтерс представя новите си открития, показващи, че TikTok, Instagram и YouTube се очертават като основни източници на новини, което засилва безпокойството в традиционните медии.
За първи път се наблюдава изместване на аудиторията към AI като ChatGPT и Gemini на Google, заобикаляйки търсачките и традиционните медийни приложения.
Взаимодействието с традиционни медийни източници като телевизия, печатни издания и новинарски уебсайтове продължава да намалява, докато зависимостта от социалните медии, видео платформите и изкуствения интелект се увеличава.
Делът на хората, които плащат за онлайн новини, остава стабилен на 18% в 20-те най-богати страни в света. Норвегия (42%) и Швеция (31%) имат най-висок дял на плащащите, докато една пета (20%) плащат в Съединените щати. За разлика от това, 7% плащат за онлайн новини в Гърция и Сърбия и само 6% в Хърватия.
Според доклада, доверието в новините е останало стабилно през последните три години (40%). Съществуват обаче резки разлики между държавите. Финландия продължава да има едно от най-високите нива на доверие в медиите - 67%. От друга страна, Унгария и Гърция са сред страните с най-ниски нива, с по 22%, съобщи кореспондентът на Bulgaria ON AIR в Гърция Силвия Станчева.
Избягването на новини е най-високо в България, Турция, Хърватия и Гърция, където над 60% от анкетираните заявяват, че често или от време на време избягват новините. Най-ниското избягване на новини е регистрирано в скандинавските страни, както и в Тайван и Япония, където е спаднало съответно до 21% и 11%.
Гръцкият медиен пазар се характеризира с фрагментация на цифровите сигнали, високо използване на социалните медии за новини и най-ниско доверие в новините сред 48-те изследвани пазара, поради политическа поляризация и опасения относно прекомерно влияние от страна на политици и влиятелни бизнесмени.
На фона на протестите в Гърция
Тазгодишното проучване е проведено по време на масови протести в Гърция на втората годишнина от смъртоносната железопътна катастрофа в Темпи през 2023 г., като обществеността обвинява изключително много водещите медии.
Доверието в институциите, включително съдебната система, е на почти исторически ниски нива, а обществената критика се разпростира и върху медиите. Доверието в медиите остава много ниско. Само 22% от анкетираните са заявили, че се доверяват на новините.
Тази година се наблюдава и значителен спад на доверието във всички измервани медии, включително обществения радио- и телевизионен оператор (ERT) (-11 процентни пункта). Като цяло проправителственият търговски радио- и телевизионен оператор SKAI също регистрира голям спад на доверието (-10 процентни пункта).
Въпреки това, всички медии отбелязаха спад на доверието. Подкастите стават все по-популярни сред гърците онлайн. Като цяло 9% от гърците онлайн вече използват подкасти за новини всяка седмица.
Гърция няма стандартизирана система за измерване на трафика на уебсайтове и уникалните посещения на онлайн медии, се посочва в изследването. Отбелязва се, че се очаква кодексът за поведение за използване на изкуствен интелект.
Социалните медии все още се използват от повечето гърци онлайн, за да получават новини (64% като цяло). YouTube (30%), Instagram (21%) и TikTok (17%) вече се използват все по-често за новини, особено сред по-младата аудитория.
И накрая, страната е на 89-о място в световния индекс за свобода на пресата на RSF (89/180), което е отбелязано в доклада.
Снимка: Reuters