Пандемията предизвика безпрецедентна криза в индустрията и авиокомпаниите загубиха умопомрачителни приходи. Кризата доведе до драстичен обрат след години на приватизация, като правителствата инжектират все по-големи суми държавна помощ в националните авиокомпании, съобщава БГНЕС.
Тенденцията за тази криза е особено показателна в Европа.
Италия национализира "Alitalia“ в началото на кризата, докато френското правителство миналия месец увеличи дела си в „Air France-KLM“ на 30%.
В Германия изпълнителният директор похарчи 9 млрд. евро за 20% дял в Lufthansa, докато шведското и португалското правителство също взеха участие в SAS и TAP „Air Portugal“, съответно.
Според "Европейски монитор за спасяване на авиокомпании", управляван от „Грийнпийс" и екологичните групи „Transport & Environment“ и „Carbon Market Watch“, европейските правителства вече са отпуснали около 30 млрд. евро финансова помощ. От тази сума около половината се прилага само за две авиокомпании - „Lufthansa“ и „Air France-KLM“.
Основателят и главен изпълнителен директор на “Ryanair“ Майкъл О'Лиъри не е съгласен с този случай и е откровен за това, че смята положението за несправедлива държавна помощ. Той твърди, че авиокомпании като „Air France“ никога няма да върнат милиардите, които им е дало френското правителство, и че сделките са несправедливи спрямо авиокомпании като неговата. "Ние, „EasyJet“, „IAG“ и останалите трябва да се конкурираме с тези гиганти за държавна помощ", каза той.
„Ryanair“ започна правна битка срещу държавната помощ в различни европейски съдилища. Общият аргумент е, че видът на помощта, която получават „Lufthansa“ и „Air France-KLM“, е дискриминационен.
Целият въпрос има и друг аспект и е свързан с околната среда и необходимостта правителствата на ЕС да намалят въглеродните емисии, като авиацията е очевиден фактор за тежестта на ситуацията.
„Грийнпийс“ публикува своите наблюдения, за да покаже до каква степен правителствата са спасили авиокомпаниите без строги условия за опазване на околната среда.
"Вкарването на пари на данъкоплатците в тази силно замърсяваща индустрия без какъвто и да е ангажимент за опазване на околната среда няма никакъв смисъл," казва за съветникът на „Грийнпийс“ по транспортната политика Лорелей Лимузен.
„Връщането към нормалното всъщност не е опция“, посочва още той.
Съветникът твърди, че „Грийнпийс“ не се противопоставя на публичната помощ на авиокомпаниите, но че милиарди публични финанси трябва да отидат за подпомагане на работниците и борбата за намаляване на емисиите, а не просто за връщане назад количества въздухоплавателни средства преди пандемията, пише bloombergtv.bg.
Харесайте страницата ни във Facebook ТУК
Къде в София няма да има вода на 11 декември?
ДБ внасят промени в Закона за НСО, искат забрана за охрана на депутати
Орландо и Ню Йорк са първите полуфиналисти за Купата на НБА
Кметът Гавалюгов: В Ботевград няма ДПС, хората не искат да се говори от тяхно име
Пробив в лечението на рака на панкреаса – как действа CAR-NKT клетъчната терапия?
Как студеният въздух влияе на лигавицата на носа и синусите?
Доброкачествена простатна хиперплазия – проблемите с уринирането са характерен симптом
Защо тялото ни търси тишината?
Астроном от НАСА с научни доказателства за произхода на Коледната звезда
Китай бързо настига САЩ в научните постижения
Температури до -98°C: Къде се намира най-студеното място на Земята
Под Гренландия са засечени температурни аномалии
Виц на деня - 10 декември
Мачовете по ТВ днес (10 декември)
Депутатите дебатират искането за оставка на кабинета "Желязков" (НА ЖИВО)
Без ток във Варна на 10 декември 2025
Хороскоп за 11 декември 2025
ЕС договори свиване на парниковите емисии с 90% до 2040 г.
Прогнозите за свръхпредлагане тласкат цената на петрола нагоре*
Макензи Скот направи едно от най-големите си дарения досега от 7,2 млрд. долара
Украйна е готова на избори, ако САЩ и Европа гарантират сигурността по време на кампанията