Повече от 58% от населението в Китай живее в градове

Технологичният напредък влияе на урбанизацията

29.12.2019 | 20:40 Редактор: Кристина Крумова
Повече от 58% от населението в Китай живее в градове

Преди тридесет години Шънджън е рибарско селище, заобиколено от оризови поля, пише BBC.

След това се появява план за изграждане на първата специална икономическа зона в Китай, която да позволява осъществяването на чуждестранни инвестиции. От тихия селски пейзаж се разрастват частни фирми и фабрики, които с течение на времето се превръщат в гигантски град. Сега Шънджън с население от 12 млн. души е само част от огромен урбаризиран район, простиращ се по делтата на Перлената река.

Китайските амбиции за интелигентни градове са сред най-големите в света. Съществуват, обаче, въпроси дали техните технологии ще подобрят качеството на живота на населението, или просто ще бъдат използвани, за да наблюдават жителите по-внимателно.

До 2050 г. около 292 млн. китайци ще живеят в градове. В момента повече от 58% от населението обитава градските райони в сравнение със само 18% през 1980 г. Според властите съществуват 662 китайски града, като повече от 160 от тях са с население над един милион души.

Дзян Уей Дун, генерален мениджър на местната делегация, коментира пред BBC какви технологии захранват града, като допълва, че те са преди всичко сериозно фокусирани върху борбата със замърсяването. Той обясни, че Шънджън е първият китайски град, в който всички автобуси и таксита са електрически.

Наред с по-интелигентния транспорт има и нова интелигентна система за здравеопазване, която гарантира, че когато някой дойде в града, дори от далечна провинция, информацията относно здравния му статус ще бъде достъпна. На въпроси, свързани със системите за сигурност, генералният мениджър отговаря не толкова ентусиазирано. 

"Запознати сме само с трафика. За жителите на Шънджън не се прави мониторинг", казва Дзян Уей Дун.

Китай създава нови градове с изумителна скорост, преформулирайки градския пейзаж с плановете си за 19 гигантски урбанизирани клъстера, както и с идеята за създаването на първия супер-град с повече от 40 млн. души население, информира Bloomberg TV Bulgaria.

Градско развитие в такъв мащаб ще изисква ефективност. Трафикът ще трябва да бъде контролиран, за да се избегнат задръствания през седмицата, също така самият транспорт трябва да бъде екосъобразен, за да се намалят въглеродните емисии. Хвърлянето на отпадъци, слушането на силна музика в превозно средство, както и пресичането на улица при червен сигнал ще спрат да се разглеждат като нещо незначително, тъй като ще се превърнат в голямо неудобство за жителите на толкова големи градове.

През 2014 г. бе разкрита идеята за система за социален кредит. Донякъде оруелският план е да възнаграждава гражданите за доброто поведение и да ги наказва за непристойното. През март тази година милиони дискредитирани пътници имаха забрана да купуват билети за влак или самолет поради редица нарушения, като например използването на изтекли билети или пушене на забранени места.

Снимка: Reuters

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК