Европейците обедняват, гонят промоциите и се страхуват за бъдещето си

Пазарът на low cost стоки и услуги в България все още има потенциал за растеж

22.03.2023 | 12:16 Редактор: Вяра Димова
Европейците обедняват, гонят промоциите и се страхуват за бъдещето си

Европейците са песимистично настроени за бъдещето. Една от причините за това е инфлацията, която води до промени в покупателната способност. Според данните от голямото годишно проучване на BNP Paribas Personal Finance "Обсерватория 2023", 54% от анкетираните 14 200 души в 15 страни казват, че покупателната им способност е намаляла.

Най-големи ръстове се очакват при дискаунт веригите за търговия с храни, като 41% от хората казват, че ще пазаруват по-често в такива магазини, и при облеклата с 34%.

Low cost пазарът има голям потенциал за растеж и в България – по-малко от половината българи приемат, че той е добре развит в страната, докато средното за Европа е 60%. Според сънародниците ни едно от най-важните условия за растеж на този сектор е да предложи по-добро качество. Според данните от "Обсерватория 2023" средната оценка за качеството на нискобюджетните продукти и услуги у нас е 6.1 от 10, което е най-ниското ниво за Европа и е много под средното от 6.8.

"Обсерватория 2023" показва нарастващ песимизъм сред европейците. Според данните, средната оценка за състоянието на държавите се понижава до 4,9 от 10 възможни точки, което е близо до нивото от началото на 2021 г., когато беше разгара на Ковид кризата. През 2022 г. 70% от хората са усетили чувствително покачване на цените, а 54% заявяват, че покупателната им способност е намаляла.

На фона на инфлацията и на политическите събития в Европа, 55% от европейците се притесняват, че ще има недостиг на храни, а 58% очакват прекъсвания на електричеството. В това отношение българите са по-спокойни, като 35% споделят, че очакват да имат затруднения с набавянето на някои храни, а 32% се опасяват от режим на тока. Над половината или 54% от европейците се притесняват и от недостиг на горива, а 53% - от прекъсвания на доставките на газ.

Според данните low cost бизнесът е едно от решенията за намаляващата покупателна способност на хората. Проучването показва, че 67% от хората в Европа вярват, че дискаунтърите и бюджетните брандове им помагат да подобрят покупателната си способност. Най-висок е този дял в Португалия и Великобритания – 77%, а най-нисък в България – 54%.

Новото издание на "Обсерватория" показва, че пазарът на low cost стоки и услуги в България все още има потенциал за растеж. Само 47% от българите казват, че този сектор е добре развит в страната, което е по-ниско от средното за Европа от 60%. Най-широко проникване на тези бизнес модели се наблюдава в Швеция и Франция като това мнение се споделя съответно от 73% и 70% от хората.

Как се справяте с все по-високите цени на храните?

Купувам по-малко количество храна, но държа на качеството.
21%
Все по-рядко посещавам заведения, храня се почти изцяло вкъщи.
35%
Лишавам се от дрехи и културни мероприятия, за да не правя компромис с храната.
19%
Не се лишавам от нищо в магазина, но следя повече промоционалните цени.
21%
Разликата в цените не се усеща от домакинството ни, имаме високи доходи.
4%
Общо 1000 гласа

Снимка: Bloomberg.com