България сутрин

Всеки делник от 7:00 часа
още

20 души всеки месец стават жертви на измами с банкови карти

Данните са на Фондация Лаборатория за потребителски и граждански инициативи

09.07.2015 | 09:12 Редактор: Радослава Димитрова
20 души всеки месец стават жертви на измами с банкови карти

Близо 20 сигнала за злоупотреби с банкови карти на месец подават гражданите, станали жертви на измами. Най-разпространеният тип злоупотреби е т.нар фишинг. Фишингът не е нов тип измама, но става все по-разпространен през последните месеци. При него хората получават фалшив имейл от банката си или от разплащателен сайт, в който се казва, че трябва да потвърдят акаунта или картата си в посочения линк. Сайтът, който им се отваря прилича на страницата на банката и те обикновено без да се замислят въвеждат всичките си данни. Получената информация хакерите използват за източване на картата.

„Банките нямат практиката да питат клиента да си въведе всичките данни за картата в имейл, независимо от това дали е изпратена информацията от банка, от друга небанкова финансова институция или пък от интернет търговец. Важно е клиентите да подхождат със съмнение към такъв имейли“, каза Боян Дамянов, директор Дирекция Картови разплащания ЦКБ.

„В Западна Европа в общите условия на някои банки е записано, че е изрично забранено да се следват линкове, дошли по имейл. Това е точно с цел предпазване от фишинг“, допълни Александър Стаменов от Фондация Лаборатория за потребителски граждански инициативи.

Измамите с банкови карти в България са 4 пъти по-малко в сравнение с Европа. Банките обаче не разкриват точен процент на засегнатите потребители.. В България почти 100% от банковите карти и банкоматите вече работят с чипове, а не с магнитни ленти, както досега. Според експерти това гарантира по-голяма сигурност на клиентите. 3D сигурност на картите, sms известяване, виртуални карти при пазаруване онлайн са част от мерките за сигурност, които предлагат банките. Основната отговорност обаче е на самите клиенти. Често банките използват мерки като мониторинг на трансакциите.

„Банките извършват сериозен анализ на трансакциите, извършени от техните клиенти и съответно на база определени критерии, се преценява кои от тези трансакции биха могли да се оценят като рискови и за една малка част от тези трансакции се налага преиздаване на картите от гледна точка на допълнителна сигурност. Като говорим за карти, които са много много под 1% от издадените“, поясни Дамянов.

За да не станат жертва на фишинг атаки, потребителите трябва да са изключително внимателни при предоставяне на личните си данни. Банките обаче също имат своята роля за предпазване на клиентите си.