В ерата на войни, икономически сътресения и политически изненади всеки ден се натъкваме на дезинформация и манипулация на новините. Един от най-ярките прим
абсолютно очаквано и предвидимо, защото такава голяма съществена промяна, която засяга цялото общество, генерира доста емоции, доста несигурност. И когато има такава информационна среда, разбира се, ще има манипулации. Конкретно в случая идваше от няколко посоки - еднatа е, разбира се, от Русия", коментира Никола Тулечки от платформата FactCheck в студиото на "България сутрин".
Пропагандата, според госта, залага на базови човешки страхове - страх от обедняване, от инфлация, от загуба на контрол. Така, когато някой "предупреди", че с въвеждането на еврото имотите ще се обезценят или цените ще скочат, хората реагират инстинктивно - страхът им бива потвърден, дори без реални доказателства.
Като основен пропуск експертът отбелязва липсата на адекватна и навременна комуникационна кампания от страна на държавата и институциите.
"Липсваше реална кампания от страна на институциите, от страна на държавата, от страна на банките, за да не остане ниша, в която тази информация да се намести. Трябваше много по-рано, мащабно, с повече канали и с натрупване", каза Тулечки пред Bulgaria ON AIR.
Ролята на социалните мрежи
Социалните мрежи, според него, допълнително задълбочават проблема, тъй като именно там пропагандата намира най-лесно "разломите" в обществото.
Слогани като "Да запазим българския лев" се използват не толкова като израз на икономическа логика, а като символика, която прикрива липсата на фактическа основа.
Границата между истина и измислица ще става все по-неясна, особено с навлизането на изкуствения интелект. В близко бъдеще, предупреждава експертът, няма да можем с технически средства да различим фалшиво видео от истинско.
Затова ще е необходима промяна в мисленето – да не приемаме информацията сляпо, да търсим потвърждение от различни източници и да изградим лични механизми за проверка, особено при критични ситуации.
Гледайте целия разговор във видеото.
Снимка: Pixabay