България сутрин

Всеки делник от 9:30 часа
още

78% от водачите използват телефони по време на шофиране, ниските санкции не ги спират

"Повечето хора са самонадеяни на пътя и не го осъзнават, докато не им се случи ПТП", каза Емил Марков

12.03.2025 | 10:35 Редактор:

Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration 11:54
Loaded: 0.00%
Stream Type LIVE
Remaining Time 11:54
 
1x

Използване на телефони по време на шофиране, ниските санкции за нарушителите и лоша маркировка са най-честите причини за тежките пътни инциденти в страната. Заемаме едно от първите места в Европа по най-опасно шофиране, показват данните на Европейския съвет за безопасност на транспорта.

Проучване от януари на Института за пътна безопасност показва, че 78% от водачите на превозни средства използват мобилни устройства по време на шофиране.

"Нашето проучване беше проведено в големите градове в България, 12% от водачите си признават, че попадат в ПТП, докато са си държали телефона. Санкциите са ниски, те са в рамките на 50 лв. и 8 контролни точки, освен това ние не третираме системно проблема - при повторен акт няма двойно или тройно увеличение, плащат същото. Ние поискахме данни колко са нарушителите, те прогресивно се увеличават през годините", каза Емил Марков от Института за пътна безопасност в студиото на "България сутрин".

95 загинали пешеходци през 2024 година

Той подчерта, че това са данни на "Пътна полиция".

"Със сигурност нарушителите са много повече, ние сме доста изостанали технически, използваме камерите основно за превишена скорост. В Германия и Франция камерите хващат всяко едно отделно нарушение. Времето за реакция в градска среда, където най-често стават ПТП-та с пешеходци, е 12 метра, за които ние си мислим, че имаме контрол върху колата, но това не е така. Само за миналата година имаме над 95 загинали лица, които са пешеходци", допълни Марков в ефира на Bulgaria ON AIR.

Според него в последните месеци сме фокусирани изключително много върху пияните и дрогирани шофьори, а статистиката показва, че за миналата година има 2 загинали вследствие от алкохол и 1 от наркотици.

"При разсейването има много повече травматизъм. Глобите вървят от 25 евро до Естония и Холандия, където са около 400 евро. Нарушенията трябва да се третират системно. Трябват административни промени. Повечето хора са самонадеяни на пътя и не го осъзнават, докато не им се случи ПТП", добави експертът.

По думите му институциите само си "прехвърлят топката".

Гледайте целия разговор във видеото.

Снимка: Freepik