България сутрин

Всеки делник от 7:00 часа
още

ДНК тренировъчен режим - как храната влияе на организма и психическата настройка

"Храненето е неизменно свързано с качеството на живота", каза Владимир Новков

18.10.2021 | 08:30 Редактор: Жаклина Иванова

Спортният психолог Владимир Новков получи сертификат от Международната асоциация за спортни науки, който му дава възможност да изготвя ДНК-базирани тренировъчни режими. Какво представляват тези режими и за кои хора са подходящи?

"В ДНК тренировъчния режим се крие персонализиран режим, основан на генетичния потенциал на всеки един човек. Процедурата е лесна. Човек получава своя генетичен екип у дома - взема натривка от бузата, изпраща я в лаборатория и оттам се прави секвениране на генома. След това този геном отива при специалистите, които анализираме определените генетични свойства", каза спортният психолог Владимир Новков в студиото на "България сутрин".

Установява се дали организмът има потенциал да обработва по-добре лещата или яйцата, например, и на базата на това диетолог изготвя хранителен режим, обясни той.

"Храната е неизменно свързана с качеството на живота. Когато човек вкара в ритъм начина, по който се храни, и консумира храни, които пасват на неговия организъм, си осигурява по-добро качество на живот", добави събеседникът.

По думите му установяването на такъв режим започва с вземането именно на генетична проба.

"Когато дойде генетичната проба, в нея има анализ на резултатите. Той показва дали човекът може да се повлияе по-добре от по-експлозивни тренировки или от такива, които са фокусирани върху издръжливост. На базата на резултатите се изготвя тренировъчна програма", уточни спортният психолог.

Новков разясни, че физиката и психиката са неразривно свързани.

"Когато човек тренира, е хубаво да погледне базите и на двете. Генетичното помага да се види потенциала на човек във физиологичен смисъл. А психологическото измерване на личностните характеристики ти показва как можеш да видиш базата на човек в психическо отношение. Може да видиш дали този човек е вътрешно или външно мотивиран", коментира експертът пред Bulgaria ON AIR.

Спортният психолог каза още, че някои фактори са изключително важни - как се храним, дали тази храна пасва на организма, каква е психическата настройка, как психическата настройка може да повлияе на терена и как храненето може да повлияе на психическата настройка.

"От психологическа гледна точка, когато говорим за елитен спорт, най-важното е да се търсят маркерите на прегаряне. Можем да се научим да ги следим и да реагираме на тях превантивно. За любителския спорт е добре човек да наблюдава нивата си на мотивация", посъветва Новков.

Гледайте целия разговор във видеото.

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК

1
0 rate up comment rate down comment 0
Ради
преди 1 месец
На първо място трябва да се изключат всички преработени храни, от всякакъв вид, също храни с добавена захар и подсладители (включително напитки), накрая и всички хидрогенизирани мазнини. Това са неща, които организмът не може да преработва и по малко, бавно, но сигурно го тровят. Сигнализирай за неуместен коментар