България сутрин

Всеки делник от 7:00 часа
още

Българка в САЩ е част от екип, проучващ речника на децата по време изолация

Родителите да избират игри, които изискват даване и чакане на ред, каза Михаела Барокова

11.05.2020 | 09:40 Редактор: Искра Ангелова

Учени от 25 изследователски екипа проучват как социалната изолация се отразява на речниковия запас на децата. Ако изолацията продължи прекалено дълго, това няма как да не се отрази на техните възприятия и дори говор. Част от екипа е и българката Михаела Барокова, която е докторант по психология на развитието в "Boston University".

"Изследвания до момента показват, че през втората и третата година от живота на децата те научават средно 30 до 50 думи на ден. Тези изследвания са правени с деца, тествани в обичайното им ежедневие, което е свързано с прекараното време с родителите, ходене на ясла и детска градина. Но с въвеждането на мерките това ежедневие много се е променило и то ще има отражение върху речниковия запас на децата", каза Михаела Барокова в ефира на "България сутрин".

Тя коментира, че това, което дават като съвет на родителите е да говорят с децата си, да им четат книжки, за да подпомогнат тяхното езиково развитие.

"Да избират игри, които изискват даване и чакане на ред. Не трябва да подценяваме интуицията, че нещо се случва. Те забелязват родителите, виждат разлика в поведението им. Важно е да се говори с тях на такива теми. СЗО преди няколко дни публикува детска книжка на тема "коронавирус", която да помогне на родителите да комуникират с най-малките членове на обществото. В този формат родителите могат да разкажат на децата си по начин, по който е разбираем за тях", допълни Барокова пред Bulgaria ON AIR.

И посочи, че играта с връстниците е много важна част от ежедневието на децата. Тя смята, че въз основа на тяхното изследването и анализ ,данните ще могат да разберат какъв ще е ефектът върху това, че сега децата са с родителите си, а обикновено това време го прекарват навън.

"Смятам, че на първо място трябва да се мисли за безопасността на децата и техните семейство. Това трябва да е водещ мотив дали да се отворят яслите и детските градини. Бих искала да кажа на родителите, че е много важно как те организират ежедневието на децата си и как качествено да подпомогнат тяхното развитие вкъщи", каза още тя.

Проучването е започнало преди месец и половина.

"Идеята беше да започне с налагането на социалните мерки, като идеята е, че родителите трябва да попълнят въпросници за езиковото развитие на своето дете и за начина, по който то прекарва ежедневието си сега", коментира още възпитаничката на "Boston University".

Вижте целия разговор във видеото.

Харесайте страницата ни във Facebook ТУК