На мода са инвестициите, но не в акции и облигации, а в редки бутилки уиски. Те са донесли възвращаемост от 280% през последното десетилетие. Приходите от уиски годишно достигат 93 млрд. долара.
"Качественото уиски, на което ценителите държат и те харесват, е това, което е отлежало. Нужно е дълго време, за да може отлежалите уискита да бъдат произведени и доставени на пазара, стават все по-малко с времето. Намаля производството, защото е трудно толкова големи обеми от уиски да се съхраняват някъде и да се произвеждат. Населението продължава да забогатява и богатите хора не само искат да пият качествено уиски, но искат и да го колекционират", каза борсовият анализатор Димитър Георгиев в съботното издание на "България сутрин".
Той увери, че има възвращаемост в това, което се инвестира.
Има огромно търсене
"Има класация, която показва, че възвращаемостта от уиски е много по-висока от всички други класове активи - златото, дори от някои американски акции, които се представиха блестящо през последните 10 години. Причината е във фактора търсене-предлагане. Когато говорим за уиски като инвестиция, не говорим за масовите уискита, които сме свикнали да виждаме в магазините. Говорим за сингъл-малц уискита, много отлежали, много лимитирани серии", допълни Георгиев в ефира на Bulgaria ON AIR.
Той отбеляза, че миналата година е било продадено уиски за 1,9 млн. долара.
"Уискито, за разлика от виното, не губи от своята стойност за пиене. Едно отлежало уиски може да се изпие 100 години по-късно, докато при виното не е така. То също се колекционира, цената му расте с времето, но не може да се пие вино на 35-40 години. Има както физически, така и онлайн търгове", подчерта анализаторът.
Китайците купуват най-много
В момента китайците са тези, които инвестират най-много в уиски.
"Така както виждаме китайци на опашки в западните луксозни магазини, същото е с уискитата. Продавачите са преди всичко азиатци, като проценти те са на първо място. А като места за провеждане - основно Великобритания, а Шотландия и Ирландия са производители на най-популярните брандове уиски", припомни Георгиев.
А уискито всъщност се съхранява изключително лесно.
"Разходите са свързани с охраната и застраховката, защото то струва все повече и повече. Необходимо е помещението да бъде хладно и проветриво, да не бъде изложено на пряка слънчева светлина. Ако колекцията е скъпа, е хубаво тя да бъде застрахована. При виното е по-специфично - ъгъл, под който се поставя бутилката, пространството трябва да е по-голямо", добави Димитър Георгиев.
В най-редките колекции се знае точната бройка на произведените бутилки, като бутилките са по номера.
Гледайте целия разговор във видеото.
Георгиев: Само за миналата година са 106 присъдите за сексуални посегателства срещу деца
Тихомир Безлов: Големият проблем за политиката в страната ни е, че няма устойчивост
Максимумът на метеорния поток Геминиди за 2025 г. ще настъпи утре
Чрез микропластмасата се разпространяват опасни бактерии
Клиника по неврохирургия в УМБАЛ „Св. Иван Рилски“ отпразнува своята 20-годишнина
Защо се будим малко преди алармата?
Наследствена ли е шизофренията?
На повърхността на луната на Юпитер – Европа, е забелязан гигантски черен „паяк“
Лунната почва може да съдържа следи от земната атмосфера
Антитела, проектирани от изкуствен интелект, ще бъдат тествани на хора
Признаци за бъдеща катастрофа в Антарктида
Идват коледните банкети: Как да се забавляваш, без да рискуваш кариерата си?
До дни ще се родят първите бебета, създадени с помощта на изкуствен интелект
Какви защити имат евробанкнотите и как да разпознаем истинските?
Броят на чужденците в Европа се увеличава, нужни са за работна ръка
Какво вещаят звездите за 2026 година?
Ръководството на лекарския съюз получи мандат да подпише нов рамков договор за 2026-2028 г.
Baidu запълва празнината, която Nvidia остави на пазара на AI чипове в Китай
Cartier е новият Rolex за поколението Z благодарение на Тейлър Суифт
Парижкото споразумение за климата навърши 10 години, но мисията е далеч от изпълнена