Защо се неглижира транспортната необходимост в страната? Населени места имат автобус веднъж седмично

Транспортната необходимост не се изследва, коментираха проф. Симеон Ананиев и Магдалена Милтенова

05.11.2023 | 13:07 Редактор: Толя Стоянова

В предизборните кампании видяхме поредица от клипове за това колко е важно да развиваме транспортната свързаност. Скоро се появи информация, че десетки населени места в пловдивска област са заплашени да останат без автобусен превоз до голяма част от областния град. В малките населени места междуградският транспорт е жизненоважен. В много градове хората разчитат на автобус или влак.

"Ако България не започне да се грижи за населените места и за жителите в тези населени места, въпрос на време е по-голямата част от тях да останат без никаква транспортна връзка", заяви председателят на Конфедерацията на автобусните превозвачи Магдалена Милтенова в специалното изборно студио на Bulgaria ON AIR "Дебют или класика".

"В недалечното минало имаше Център за комплексно транспортно обслужване. Той не допускаше да се дублират влаковете с автобуси. Дивата конкуренция, която някои се опитват да наложат, не води до хубаво. Ако имаме национална транспортна схема, знаем колко автобуса има в населеното място и за тях се прави конкурс", коментира председателят на клъстер "Зелен транспорт" проф. Симеон Ананиев.

По думите на Милтенова в закона е разписано, че жп транспортът и автобусният транспорт трябва да бъдат в синхрон, но през годините са наложени "порочни модели". 

"Безразборно се пускат разписания, откриват се нови линии, без да е изследвана транспортната необходимост. Превозват се основно пенсионери и ученици. Тук е мястото на държавата да каже дали транспортът ще бъде приоритетен и финансиран", добави тя.

"В Европа се говори за мобилност на хората. БДЖ не може да получава субсидия без качество. Има два вида превози - едните са на търговски принцип, но има и други, които трябва да бъдат субсидирани - трябва да се направи схема колко хора пътуват", заяви Ананиев.

Според Милтенова най-големият проблем е нерегламентираният превоз на пътници, тъй като Гранична полиция не може да установи международните превози, а прокуратурата отказва да съдейства. 

"Нямаме и кадри, които да извършват този транспорт, заплащането е изключително ниско. За 1 500 лв. заплата вече никой не иска да работи", твърди тя. По думите ѝ от 2007 г. автобусният транспорт е изключен от всякакъв вид финансиране. 

"Някои населени места имат автобус веднъж в седмицата. Автобусният парк е остарял, милиони левове потъват в нерегламентираните превози. Много малко са общините, които приемат транспортната стратегия като част от тяхната политика", посочи Милтенова.

Гледайте целия разговор във видеото.