Повечето преподаватели придават важна роля на училището при формирането на ценности

Като водещи ценности за възпитание учителите определят толерантността и зачитането на човешкия живот и достойнство

11.09.2015 | 15:37 Редактор: Мариета Иванова
Повечето преподаватели придават важна роля на училището при формирането на ценности

Училището има важна роля при формирането на ценностите на младите хора, споделят повечето преподаватели, участвали в проучване на Глобал Метрикс по поръчка на Център за приобщаващо образование,  с подкрепата на  Сердика Офиси и фондация „Америка за България“. Допитването е проведено сред 300 учители на класове от 1 до 8 в цялата страна. От  посочените отговори става ясно, че училището трябва да възпитава ценности като:

•    толерантност (85%),
•    зачитане на човешкия живот и достойнство (75%),
•    отстояване на собствено мнение и свобода на изразяването (66%),  
•    уважение към други култури и религии (61%),
•    зачитане на човешките права (60%),
•    солидарност и взаимопомощ (59%),
•    умение за съчувствие и съпреживяване (51%),
•    равенство между половете (45%).

Като водещи проблеми учителите споделят незаинтересоваността на учениците от учебния материал (49%) и сложното, трудноразбираемо учебно съдържание (31%). Независимо от това за 71% от учителите нуждите на всяко дете са в центъра и те насочват усилия да  развият потенциала на учениците, става ясно от отговорите от проучването.

83% от преподавателите виждат себе си по-скоро като „вдъхновители и мотиватори”, а не толкова като преносител на знания и факти.  Наред с това, преобладаващата част от учителите се стремят да изграждат непринудени и приятелски отношения със своите ученици (70%), а едва 15% държат на строгите и дистанцирани отношения учител-ученик.

Изпълнителният директор на Центъра за приобщаващо образование Ива Бонева коментира, че „данните от проучването категорично сочат, че приобщаващото образование е решение за проблемите, с които българските учители се сблъскват ежедневно в своята работа. Приобщаващият модел поставя  във фокуса на внимание нуждите на всяко дете и развитието на неговия потенциал, подкрепя учителите и работи с родителската общност”, коментира Бонева.

Само за година делът на учителите, които подкрепят приобщаващото образование в училищата е нараснал двойно, посочват още от българска неправителствена организация - Център за приобщаващо образование /ЦПО/.