Новият регламент на Европейския съюз за въздушния транспорт бе обсъден на дискусия днес в София. Сред заложените промени са по-добра защита за пътниците и ясни правила за бизнеса.
Новите предложения предвиждат удължаване на прага за компенсация от настоящите три часа до пет, девет или дванадесет – в зависимост от разстоянието на полета.
По-ясна процедура за компенсация
Ако пътник изгуби багажа си, вече ще има ясна процедура за компенсация. Основен докладчик по темата е евродепутатът Андрей Новаков.
"Когато някой каже, че му е изгубен куфарът – той не е изпаднал от небето, а го е изгубил някой на земята, но искат от авиокомпаниите да изплатят обезщетение. Когато искат да се изплати обезщетение за отменен полет, защото сме се сблъскали с птици във въздуха, това не е извънредно събитие – мястото на птиците е във въздуха и трябва да очакваме да се сблъскаме с тях", коментира той.
Водещо при разписването на регламента е да изчезнат субективните елементи при пътуване със самолет.
"При ясни дефиниции какво е форсмажор, извънредни обстоятелства, няма да бъдат необходими спорове, доказване. От друга страна дава възможност за гъвкавост, като същевременно запазва интересите на пътниците, което е приоритет за всеки един превозвач, за всяка една авиокомпания", посочи изпълнителният директор на "България Еър" Бистра Маринкова.
Правилата са спазвани и преди да бъдат регламентирани.
"По отношение на ръчния багаж, който е включен в цената на самолетните билети, по отношение на безплатното пътуване на трудноподвижни пътници и техните придружители - въпреки че това не е било включено в нормативна рамка, авиокомпанията и до момента го е извършвала", поясни Маринкова.
Правата на пътниците
С оглед на получените жалби, от Европейския потребителски център в България призоваха да се потърси баланс.
"Ако се приемат праговете за повишаване на времето, механизмът за получаване на компенсация трябва да бъде улеснен, защото, според нашите наблюдения, много хора се отказват", каза директорът на ЕПЦ Соня Спасова.
Дискусията разгледа въпросите за това какъв контрол трябва да се прилага по отношение на правата на пътниците на Стария континент, как да се защитят потребителите и как бъдещите промени ще се отразят на транспортния сектор, туристическите оператори и гражданите.
Вижте повече в репортажа на Благовест Илиев.
Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Bulgaria ON AIR
Кели Кларксън най-лесно пише коледни песни
5 вълшебни билки, които спират косопада
Цветът на 2026 година е странен и успокояващ - разберете кой е той
Как бързо да направим домашно кисело зеле?
Защо тялото ни търси тишината?
Селективен мутизъм: Когато думите на детето замръзват от страх
Какво е влиянието на епигенетиката при ендометриозата?
БАПЗГ организира протести в цялата страна от сряда заради ниските минимални заплати в последните проектобюджети
Китай бързо настига САЩ в научните постижения
Температури до -98°C: Къде се намира най-студеното място на Земята
Под Гренландия са засечени температурни аномалии
Телескопът XRISM е открил хлор и калий в останките от свръхнова
България е сред водещите държави в света по връзка с природата
Зеленски иска актуализиран план за мир с Русия до 10 декември
Младеж пусна кадри как се вози на покрива на автобус в София
Радев проговори дали и кога може да създаде партия
Полицията във Варна с важна информация за утрешния протест
S&P 500 затвори почти без промяна в очакване на решението на Фед за лихвите*
Stellantis ще работи с естонски стартъп за внедряване на автономни коли в Европа
Защо се очаква цените на батериите да паднат отново през 2026 г.?
Капитан Калчев: България не реагира адекватно в ситуацията с танкера "Кайрос"