40% от катастрофите в България са заради неправилна организация на движението

За 2 години АПИ е похарчила рекордните 1,7 милиарда лева за текущ ремонт и поддръжка

10.04.2025 | 18:46 Редактор:

Ремонти без договори и рекордни суми за поддръжка на пътища - това отчетоха от Института за пътна безопасност. По техни данни 40% от всички катастрофи са причинени от неправилна организация на движението и неизправности по пътя.

Рекордни суми за пътища

В периода 2022-2023 година АПИ е похарчила рекордните 1,7 милиарда лева за текущ ремонт и поддръжка. За сравнение, миналата година са изразходвани 750 млн. лв. от заложените 1,7 млрд. лв.

За три години са похарчени 2,5 млрд. лв. за текущ ремонт и поддръжка, което е увеличение с близо десет пъти, без да е налице подобряване на пътната инфраструктура.

Проверката идва на фона на оставките в агенцията, поискани от регионалното министерство. Една от тях е на Даниел Иваничков, който, според бащата на загиналата Сияна, е основният виновник за инцидента с дъщеря му. Мъжът е назначаван и отстраняван няколко пъти в Пътното управление.

По думите на бащата на Сияна, Даниел Иваничков е отговарял за разпределянето на финансите в институцията и поставянето на пътни знаци.

"Заради него детето ми е мъртво, тъй като не е могъл да постави един знак, за да ограничи скоростта, въпреки всички тези сигнали, които са постъпвали от МВР. Трябва да се търси отговорност от тези, които са виновни. Според данни от проверката основна вина носи г-н Иваничков. От тук нататък оставям на съвестта на всеки дали ще подаде оставката си, или не", каза Николай Попов.

През 2022 г. Иваничков е уволнен от поста по настояване на тогавашния регионален министър Гроздан Караджов. Причината за отстраняването му била, че Иваничков е укрил сертификати за извършена работа на голяма стойност.

"Най-мистериозно в бюрото на г-н Иваничков бяха открити сертификати за още над 140 млн. лв. Наред с другите недостатъци в работата му, това преля чашата и той беше незабавно уволнен още същия ден. Няколко месеца по-късно Иваничков беше възстановен без обяснения от служебния министър на регионалното развитие", пише в позицията на Караджов.

Служебен министър през 2022 г. е Иван Шишков

"Коментарът беше, че той е дългогодишен служител, на когото може да се разчита да работи съвестно. Аз винаги твърдя, че първо вината не може да бъде на директора на дирекция, защото от него не зависи как ще бъдат изразходвани парите за ремонт на пътищата. Това зависи от ръководството на АПИ и разбира се, от министъра, както и от ресорния министър", каза бившият министър на регионалното развитие Иван Шишков.

За същия период са похарчени и рекордни суми за ремонт и поддръжка на пътища.

"Когато системата не позволява да се видят основните елементи от нея, като например какво е зададено на строителите, какъв е извършеният контрол, има ли санкции или няма, когато попиташ  защо не са глобили стопаните на пътищата за лоша пътна маркировка или лошо пътно състояние, отговорът е, че нямат пари, затова не ги глобяват, а резултатите са видими", смята Георги Гълъбов от Института за пътна безопасност.

"Истината е, че ние бяхме обявили конкурси за пътна поддръжка за следващите 3-4 години за тази сума. Това, което направихме, е, че по най-бързия начин направихме процедури за зимно почистване и за аварийни ремонти. Тогава направихме ясни и прозрачни договори и тези договори, разбира се, изтекоха в края на зимния сезон. Сега разбираме, че пътищата са поддържани без договори", каза още Шишков.

За бащата на Сияна предприетите 37 мерки от държавата са недостатъчни.

"Без нормални пътища каквито и ограничения, глоби да слагаме, няма да се промени нищо", категоричен бе Николай Попов.

Вижте повече във видеото.

Снимка: БГНЕС


1
0 rate up comment rate down comment 0
дрр
преди 2 седмици
Пак ли ни занимавате с НПО-та? Сигнализирай за неуместен коментар