МОН: Агресивните деца са с проблеми в семейството, ще има редица промени в училище

Министър Цоков поиска работа с родителите за справяне с насилието

03.08.2023 | 17:39 Редактор: Михаела Кирилова
МОН: Агресивните деца са с проблеми в семейството, ще има редица промени в училище

"Един от подходящите начини за подобряване на всички дейности в образователните институции за справяне с насилието и агресията е по-тясната работа с родителите и семейството. Без тяхната подкрепа няма как да променим средата в училищата и тя да стане по-сигурна". 

С тези думи министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков посреща представители на Национална мрежа на децата (НМД), в която членуват граждански организации, които работят за деца и семейства в цялата страна. 

Данните на МОН показват, че голяма част от проявите на агресия в училище са от деца с проблеми в семейството. Според министъра, а и според представителите на гражданските организации, трябва да се привличат по-активно родителите към училищния живот.

"В пътя на промените диалогът е много важен. Всички сме заинтересовани децата и учениците да се развиват по-добре и да се чувстват по-добре", подчерта проф. Цоков.

Той добави, че целта е да се развиват социалната и емоционална интелигентност на учениците.

Министърът съобщи, че в министерството се подготвят ред промени, насочени към формиране на умения и компетентности на учениците, които да ги направят по-успешни и щастливи. Ще се изработват рамкови учебни програми, ще се въвежда компетентностният модел, изработване на нов тип тестови задачи и др. Той подчерта, че за тези промени е много важно да се чуе становището на гражданските организации, които работят с училища и родители.

Ръководителят на НМД Георги Богданов приветства от името на организацията силния старт за промени на новия екип в МОН. Той адмирира намерението за промяна на учебното съдържание. От организациите определиха като изключително важно изработването на рамка за качество на образованието, на обучението и грижата в ранна детска възраст, училищното лидерство, квалификацията на учителите и училищната среда, от която зависи здравето и благополучието на децата. Сред коментираните въпроси бе необходимостта от преминаване към едносменен режим, както и грижа за психичното здраве на учениците и на учителите.

Тема на разговора бе необходимостта от гарантиране на еднакво висок стандарт за всички деца и ученици в малките и в големите градове. Министър Цоков акцентира, че в новия бюджет са предвидени средства за образователни дейности с деца от уязвими групи, като са осигурени възнаграждения за образователни медиатори, социални работници и помощници на учителите, които да подкрепят децата и те да повишават резултатите си. Друг акцент в дискусията бе заложеният в правителствената програма приоритет за грижа за ранното детско развитие.

В срещата участваха още заместник-министърът на образованието Емилия Лазарова, началникът на кабинета на министъра Наталия Михалевска, експерти и съветници. В разговора активно се включиха с предложения Георги Богданов и Пламена Николова от НМД, Гергана Ефремова от "Заедно в час" и Яна Алексиева и Зорница Трифонова от асоциация "Родители".

Снимка: БГНЕС